Wiedeń: Węzeł Praterstern będzie bardziej zielony
Więcej zieleni, woda oraz miejsca do wypoczynku mieszkańców – to pomysł Wiednia na węzeł przesiadkowy Praterstern.
Węzeł Praterstern w Wiedniu to jeden z głównych punktów przesiadkowych. Korzysta z niego codziennie ponad 110 tysięcy pasażerów metra i pociągów. W rejonie węzła spotykają się także główne ulice Wiednia, tworząc jednokierunkowy ring wokół stacji.
Choć po wschodniej stronie węzła znajduje się park Prater, to okoliczne ulice charakteryzują się małą liczbą drzew. Podobnie jest w rejonie samej stacji. Z tego powodu władze austriackiej stolicy zdecydowały się poprawić tą przestrzeń, by poza funkcją komunikacyjną, stała się bardziej przyjazną do przebywania.
Przy Praterstern powstać ma “zielony pierścień” o szerokości 2,5 m oraz powierzchni 1400 metrów kwadratowych. Będzie utworzony z drzew i krzewów. Obejmie cały plac wokół dworca i osłaniać będzie przestrzeń przy przy stacji od ulicy. Rośliny mają być odporne na upały, suszę i sól drogową.
Na placu pojawić ma się 55 nowych drzew. Całkowita liczba wzrośnie prawie dwukrotnie, do 119 Zapewnić mają cień oraz poprawić mikroklimat. Co ważne – w celu ochrony zarówno nowych nasadzeń, jak i istniejących drzew, opracowano specjalne ławki wokół drzew. Z jednej strony – pozwolą one na odpoczynek w naturalnym cieniu drzew, z drugiej zaś ochronią ziemię bezpośrednio wokół drzew. Siedzenia kształtem mają przypominać plac z lotu ptaka. Na placu przewidziano zbieranie wody deszczowej, która ma być wykorzystywania do podlewania drzew.
W ramach projektu zaplanowano także zbiornik wodny w kształcie gwiazdy o powierzchni prawie 500 metrów kwadratowych z systemem mgławic, natrysków i fontann. Ramiona tej gwiazdy wskazywać mają kierunek niektórych z najważniejszych zabytków i terenów rekreacyjnych Wiednia.
Władze miasta podkreślają, że Praterstern pozostanie centralnym węzłem komunikacyjnym z tramwajami i autobusami na powierzchni. Wciąż pozwalać będzie na przejazd samochodów. Z tego powodu duże obszary muszą nadal być powierzchnią utwardzoną – zarówno dla pieszych, jak i dla transportu drogowego i publicznego. Na placu organizować będzie można także cotygodniowe targi i inne imprezy plenerowe.
Budowa rozpocznie się jesienią 2021 r., A nowy plac powinien być gotowy latem 2022 r. W realizacji projektu miasto Wiedeń współpracuje z kolejami austriackimi.