AKTUALNOŚCI

Wiedeń: Najdłuższa przestrzeń współdzielona w Europie

W sierpniu nastąpiło oficjalne otwarcie zmodernizowanej ulicy Mariahilfer Strasse w Wiedniu. Jest to najdłuższa przestrzeń współdzielona w Europie.

Rok 2015; fot. Gugerell / WIkimedia Commons lic. CC0

Mariahilfer Stresse; fot. Gugerell / WIkimedia Commons lic. CC0

Mariahilfer Strasse to jedna z głównych ulic Wiednia. Powstała w czasach rzymskich, zaś obecny kształt przyjęła w XIX wieku. Ulica przez mieszkańców określana jest jako MaHü. W drugiej połowie XX wieku ulica przekształciła się w śródmiejską arterię komunikacyjną z dwoma dwupasmowymi jezdniami z wydzielonym torowiskiem pomiędzy nimi. Dodatkowo wzdłuż ulicy ulokowane były miejsca parkingowe. Pierwsze działania władz Wiednia skupiły się na zwężeniu ulicy do jednej jezdni i usunięciu torowiska tramwajowego. W ostatnich latach podjęto decyzję o kolejnym kroku i zamianie MaHü w śródmiejski deptak. W tym celu przeprowadzono referendum, w którym niewielką większością głosów (53%) mieszkańcy Wiednia zdecydowali się na zmiany na ulicy.

Mahu mapa

Przed modernizacją ulicy, w 2012 roku, przeprowadzony został międzynarodowy konkurs projektowy. Zwycięzcą została holenderska pracownia Bureau B+B urbanism and landscape architecture oraz wiedeńska pracowania architektoniczna orso.pitro. Projekt przyjął potoczną nazwę MaHü-neu. Prace budowlane trwały od 2014 roku i trwały 11 miesięcy. Od 1 sierpnia wszyscy mieszkańcy miasta mogą korzystać z współdzielonej ulicy o długości 1,6 km. Łączy ona Europaplatz oraz wiedeński dworzec zachodni z kwartałem muzealnym po stronie wschodniej. W ramach strefy współdzielonej obowiązują dwie podstrefy – strefa zamieszkania z ograniczeniem prędkości do 20 km/h i pierwszeństwem pieszych oraz strefa piesza, na którą wstęp mają wyłącznie autobusy oraz pojazdy uprzywilejowane. Ulica obsługiwana jest także przez linie metra, których stacje znajdują się pod nią.

Galeria przedstawia historyczne etapy rozwoju ulicy:

Przestrzeń współdzielona, z języka angielskiego shared space, to strefa, w której zniesione lub zminimalizowane są elementy segregujące uczestników ruchu takie jak krawężniki czy znaki poziome. Celem tworzenia przestrzeni współdzielonych jest minimalizacja niekorzystnego wpływu segregacji ruchu, integracja ruchu i poprawa bezpieczeństwa.