AKTUALNOŚCI

TEMS pokazuje najnowsze trendy w ruchu miejskim

Jak poruszają się mieszkańcy poszczególnych miast? Możemy się tego dowiedzieć dzięki Europejskiej Platformie Zarządzania Mobilnością i narzędziu TEMS.

TEMS został wprowadzony w życie w 2011 przy wsparciu projektu EPOMM-PLUS. Jego celem jest spójne przedstawienie zachowań mieszkańców europejskich miast powyżej 100 000 mieszkańców oraz analiza najbardziej efektywnych środków transportu: dla użytkowników, dla ogółu miasta, dla ekonomii oraz dla całej planety. Narzędzie TEMS ma jednak także kilka wad – jedną z nich jest aktualność danych. Miasta nie przeprowadzają odpowiednich badań bądź nie przedstawiają ich twórcom, przez co dane niektórych miast nie były aktualizowane od około dziesięciu lat.

Postanowiliśmy, na podstawie TEMS, przeanalizować zachowania komunikacyjne Europejczyków. Efektem jest poniższy wykres:

Podzial zadan przewozowych

 Jak widać pomiędzy europejskimi miastami zachodzą duże różnice w zachowaniach komunikacyjnych mieszkańców. Często wyraźnie odmienny podział zadań transportowych (ang. modal split) jest widoczny nawet w miastach z tego samego kraju. Na zachowania mieszkańców ma więc wpływ nie tylko klimat, ukształtowanie terenu czy sytuacja gospodarcza danego kraju. Ważna jest także urbanistyka – to dzięki niej prawie połowa mieszkańców Paryża czy Barcelony porusza się po mieście pieszo. Jednak rekordzistą wśród miast powyżej 250 000 mieszkańców jest Bilbao – aż 60% podróży pieszo (wykres poniżej).

Warto też zauważyć bardzo wysoki wynik kosowskiego miasta Peć – 76% spośród ok. 100 000 mieszkańców porusza się pieszo, spowodowany jest sytuacją polityczną i gospodarczą.

transport piesi

transport roweryW przypadku ruchu rowerowego liderem są holenderskie Eindhoven oraz niemieckie Münster – z tego typu transportu korzysta około 40% mieszkańców tych miast. Rowerem odbywa się też 26% ogółu podróży w Kopenhadze, mieście kojarzonym głównie z dobrą infrastrukturą dla rowerzystów. Wbrew powszechnemu przekonaniu, rower jest popularnym środkiem transportu nawet przy skrajnych warunkach pogodowych, co pokazuje przykład fińskiego miasta Oulu nad Zatoką Botnicką. Mapa umieszczona po lewej przedstawia miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców z ponad 20% udziałem takich podróży. Poniżej pięć „najbardziej rowerowych miast” spośród znajdujących się w TEMS.

 

transport rowery 2

Interesujące są także aktualne trendy w europejskich miastach. Do zestawienia wybraliśmy miasta z różnych krajów: Helsinki, Eindhoven, Paryż, Madryt, Bolonię oraz Oslo. W podanych miastach widać zwiększenie znaczenia ruchu pieszego oraz rowerowego. Tylko w Madrycie udział ruchu samochodowego wzrasta. Czy taką drogą powinny iść także polskie miasta?