Elegancka kładka połączy Pragę i Powiśle

Elegancka i powściągliwa – taka będzie pieszo-rowerowa kładka przez Wisłę.

W grudniu ubiegłego roku warszawski magistrat ogłosił międzynarodowy konkurs na koncepcję mostu pieszo-rowerowego, który połączy dwa brzegi rzeki na osi ul. Karowej i Stefana Okrzei. W trakcie jego trwania do urzędu wypłynęło 40 prac, najlepsza okazała się koncepcja  pracowni Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. z Warszawy.

I nagroda | Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o.

Sąd konkursowy nie miał łatwego zadania. Zgłoszone projekty prezentowały wiele możliwych form, które trzeba było pogodzić z sąsiedztwem. Największe znaczenie miała tutaj relacja z historyczną zabudową Starego Miasta i Powiśla.  Jury  oceniało rozwiązania techniczno-konstrukcyjne, przewidywane koszty realizacji oraz atrakcyjność i funkcjonalność w odniesieni do otoczenia. Według Renaty Kaznowskiej, zastępczyni Prezydenta m.st. Warszawy niezwykle istotne było, żeby wybrać perełkę architektoniczną, która będzie uzupełniała a nie dominowała nad otoczeniem i będzie wyglądała tak, jakby tu zawsze była. Zwycięska propozycja zdecydowanie spełnia te założenia. Architekci proponują powściągliwą i elegancką formę, wpisującą się w panoramę miasta, która nie konkuruje z pozostałymi elementami otoczenia.

I nagroda | Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o.

Zdobywcy pierwszego miejsca otrzymali nagrodę w wysokości 100 tys. złotych oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki.

Drugą nagrodę 12-osobowy sąd przyznał Dipl. Arch. ETH SIA Anna Jach, Zuzana Krzyzanska, Anatoni Keszycki i Schnetzer Puskas International AG ze Szwajcarii. Kolejne miejsce architektom z biura DWAA ARCHITEKCI MARCIN WOLSZCZAK. Jury przyznało także dwa wyróżnienia równorzędne dla : JOANNA JĘDRUŚ-CABRERA, EOVASTUDIO SPL, GmasP (GOBERNA PEREZ & ASOCIADOS SL) z Hiszpanii oraz   SUD ARCHITEKCI POLSKA Sp. z o.o. z Warszawy. Jeszcze dwa projekty otrzymały tytuł wyróżnienia równorzędnego honorowego, ich autorami są:  Maria Ceran, Małgorzata Florczak-Puńko, Małgorzata Wiśniewska i Natalia Wilczak oraz  NOKE Sp. z o.o. z Warszawy.

Do 18 września 2017 r. w Sali Miłosza w Pałacu Kultury i Nauki trwa wystawa pokonkursowa, która zakończy się dyskusją (18.09.17, godzina 18:00). Pieszo-rowerowa kładka spotkała się dużą aprobatą mieszkańców, lokalnych organizacji pozarządowych i urzędników stołecznego ratusza. Będzie to  bardzo dobry sposób przemieszczania się między Pragą a Powiślem, ponadto przyczyni się do aktywizacji tych rejonów. Koncepcja wpisuje się również w strategię promowania zróżnicowanych form przemieszczania się po Warszawie. Przeprawa promowa w tym miejscu ujęta jest w stołecznym studium, jednak prawdziwe działania zaczęły się od pracy dyplomowej Małgorzaty Dembowskiej na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej, która później przerodziła się w projekt Kładka na Pragę.