Koniec konsultacji ustawy o elektromobilności. Strefy niskoemisyjne w miastach realne

Zakończyły się konsultacje dotyczące nowej ustawy mającej pomóc we wprowadzeniu stref niskoemisyjnych w polskich miastach oraz ułatwień dla rozwoju pojazdów elektrycznych.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fa/Car2Go_Amsterdam_Smart_ED_cropped.JPG

Car2Go w Amsterdamie; fot. Mariordo; lic. CC BY-SA 3.0

Jak informuje Ministerstwo Środowiska zmiany po konsultacjach dotyczą m.in. uproszczenia i urynkowienia zasad budowy infrastruktury do ładowania czy ułatwienia dla rozwoju carsharingu. Punkty ładowania pojazdów będą powstawały na zasadach rynkowych, jednak podmioty realizujące inwestycję będą mogły korzystać ze wsparcia finansowego ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych zakładać ma wprowadzanie stref niskoemisyjnych. Samochody napędzane paliwami konwencjonalnymi (benzyna, olej napędowy) będą miały ograniczony dostęp do tych stref. Zrezygnowano z możliwości wprowadzenia stref zeroemisyjnych, gdzie mogłyby się poruszać tylko auta elektryczne. Strefy zeroemisyjne planują wprowadzić m.in miasta brytyjskie, o czym informowaliśmy w ostatnich tygodniach.

Uwagi do projektu zgłosiło ponad 100 podmiotów i instytucji. Teraz projekt trafi do Rady Ministrów.

Miasta inwestują w pojazdy elektryczne i car-sharing

W poniedziałek (30.10) przedstawiciele Warszawy, Zielonej Góry i Świnoujścia podpiszą umowy o dofinansowanie zakupu 200 autobusów, w tym aż 177 elektrycznych. Łączna wartość tych inwestycji to prawie 700 mln zł. Połowa to dofinansowanie z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko.

Natomiast w Trójmieście w tym tygodniu uruchomiony został program car-sharingu. Usługa współdzielenia samochodów działa już m.in. we Wrocławiu, Poznaniu, Warszawie czy Krakowie.