AKTUALNOŚCI

Gdańsk może zyskać uchwałę krajobrazową

W najbliższy poniedziałek, po ponad dwóch latach pracy nad uchwałą krajobrazową, pod obrady Rady Miasta Gdańska przedłożony zostanie jej projekt.

Długi Targ w Gdańsku; fot. Justyna Breś

Uchwała ureguluje jakie nośniki reklamowe będą mogły funkcjonować w poszczególnych częściach miasta. Zakłada ona ochronę elewacji budynków poprzez określenie miejsc, gdzie będą mogły być umieszczone szyldy, usunięcie “potykaczy” na chodnikach czy zakaz umieszczania banerów na płotach. Reklamy na budynkach będą mogły być umieszczane wyłącznie na “ślepych ścianach”. W trakcie remontu budynku reklama pojawiać się będzie mogła na maksymalnie 12 miesięcy co 5 lat.

Gdańsk podzielony został na osiem stref. Duże billboardy pojawić się będą mogły w strefie przemysłowo-usługowej oraz w “strefie współczesnej zabudowy mieszkaniowej”, obejmującej dzielnice na tzw. Górnym Tarasie Gdańska. Billboardy nie będą mogły być lokalizowane bezpośrednio przy skrzyżowaniach (minimalna odległość to 50 metrów). Uchwała określi także ich odległości od budynków oraz od innych billboardów. Promowane mają być rozwiązania kreatywne, takie jak murale. Z ulic Gdańska zniknie większość ekranów świetlnych: możliwe będzie ich lokalizowanie wyłącznie na obiektach sportowych.

Zakazane będzie nowe grodzenie w zabudowie wielorodzinnej, z wyjątkiem ogrodzeń historycznych i ich uzupełnień. Wysokość ogrodzeń w zabudowie jednorodzinnej wynosić ma maksymalnie 2,2 m (dla przedogródków: 1,5 m). Uchwała określa również szczegóły dotyczące małej architektury.

Szczegóły w prezentacji dotyczącej Uchwały Krajobrazowej.

Osiem stref w projekcie uchwały krajobrazowej | il. UM Gdańska

Prace nad uchwałą rozpoczęły się jesienią 2015 roku. W internetowym badaniu ankietowym przeprowadzonym rok później uczestniczyło ponad 5 tysięcy osób. Większość z nich sprzeciwiła się reklamom na elewacjach oraz zgodziła się na restrykcyjne zasady dla terenów zieleni, Śródmieścia (w tym Głównego Miasta), Wrzeszcza, Oliwy i Brzeźna. Ankieta telefoniczna przeprowadzona w grudniu 2017 roku wskazała, że aż 82% zbadanych jest za ograniczeniem liczby reklam w mieście, a 54% za ograniczeniem grodzeń osiedli.