AKTUALNOŚCI

Madryt: Kara 90 euro za wjazd do centrum ograniczy ruch?

Jaka jest najlepsza metoda na ograniczenie ruchu indywidualnego w miastach? Niedawno pisaliśmy o Helsinkach oraz sposobie zachęcania mieszkańców do transportu intermodalnego oraz zbiorowego. Odmienny, dość kontrowersyjny przykład jaki prezentuje Madryt.

Władze hiszpańskiej stolicy postanowiły wprowadzić radykalne przepisy dotyczące wjazdu pojazdów do strefy centralnej miasta. Od stycznia właściciele pojazdów niebędący mieszkańcami czterech centralnych stref, będą musieli upewnić się czy mają zagwarantowane miejsce parkingowe na jednym z trzynastu miejskich parkingów. Wjazd do centrum miasta bez takiej gwarancji będzie rejestrowany kamerą i karany kwotą 90 euro.

Część takiej strefy już dziś funkcjonuje w Madrycie i obejmuje ona rejon Cortes i Embajadores. Od przyszłego roku powiększona zostanie do dwóch kolejnych dzielnic Chueca i Malasaña. W strefach tych dostawy towarów będą mogły być realizowane miedzy godziną 10 a 13. Zakazany zostanie także wjazd motocykli między godziną 22 a 7 rano, dzięki czemu zmniejszyć ma się natężenie hałasu w godzinach nocnych. Lokalne władze planują też zwiększyć liczbę bus-pasów aby zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego.

System kamer oraz kontroli będzie kosztował Madryt 500 tysięcy euro. Docelowym założeniem jest przeznaczenie 25% śródmieścia Madrytu dla ruchu pieszego, ograniczenie do minimum ruchu indywidualnego oraz promocja transportu zbiorowego. Rozwiązania takie wspierane są przez mieszkańców centralnych dzielnic, które charakteryzują się dużym udziałem zabudowy mieszkaniowej.

źródło: El Pais, Ayuntamiento Madrid, CityLab.com
źródło: El Pais / Ayuntamiento Madrid

Mapa stref wyłączonych z ruchu, źródło: El Pais / Ayuntamiento Madrid