W 8 pytań dookoła miasta: Poznań wyda ponad 1,2 mld złotych na inwestycje. A jakie plany ma Warszawa?
Poznań realizuje obecnie inwestycje o wartości 1,2 mld zł. W planach czekają na realizację parkingi i spalarnia w formule PPP, a także zakup autobusów wodorowych za ponad 400 mln zł. – Robimy to, co udało się w innych metropoliach europejskich – Paryżu, Kopenhadze czy Oslo – inwestycje publiczne mają być impulsem dla o wiele większych przedsięwzięć sektora prywatnego – powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania podczas czwartego spotkania z cyklu „W 8 pytań dookoła miasta” organizowanego przez Urban Land Institute Poland (ULI Poland). Zapowiedział też inwestycję chińskiego producenta podzespołów do elektrycznych samochodów – Tuopu, który ma stworzyć 450 miejsc pracy.
Jednym z ważniejszych projektów w Poznaniu jest rewaloryzacja przestrzeni płyty Starego Rynku. Miasto zamierzało przeznaczyć na ten cel ponad 92 mln zł, ale nie znalazł się chętny. – Poszukujemy wykonawcy tej inwestycji. Jeżeli uda nam się to w kwocie dostępnej dla budżetu, to zrobimy wszystko by ten projekt wdrożyć do 2023 r. – zapewnił prezydent Poznania. Kolejnym ważnym projektem miasta jest budowa zintegrowanego węzła transportowego Grunwaldzka. – Roboty budowlane rozpoczną się wiosną 2022 roku – deklaruje poznański magistrat.
Ponad 400 mln na wodór
Już teraz Poznań realizuje inwestycje, których wartość wynosi ponad 1,2 mld zł. A to nie wszystko. W planach jest poszerzenie floty o autobusy wodorowe. Poznań złożył wniosek o dofinansowanie zakupu 84 pojazdów do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Całkowity koszt projektu to prawie 415 mln zł. Samorząd podkreśla jednak, że projekt jest w trakcie oceny i nie ma jeszcze gwarancji otrzymania dofinansowania.
Parkingi i nie tylko w PPP
Poznań zamierza też przystąpić do realizacji budowy parkingów samochodowych we współpracy z partnerami prywatnymi w trybie koncesji na roboty. Na lata 2022/23 planowany jest wybór partnera prywatnego, a w latach 2024/25 nastąpić ma budowa parkingów. Magistrat zapowiada też, że będzie pracował nad poszukiwaniem partnerów do wprowadzenia optymalnego zarządzania energią i mediami w obiektach użyteczności publicznej np. w szkołach. W formule PPP wybudowana ma zostać także sortownia śmieci.
Zachęcić biznes
W Poznaniu myślą też o powrocie do śródmieścia funkcji produkcji, wykorzystującej nowoczesne technologie i nie wymagającej obsługi transportem ciężkim. – Pomysł opiera się na dopuszczeniu lokalizacji np. drobnych manufaktur produktów regionalnych specjalności, dóbr luksusowych czy specjalistycznych, rękodzieła, zakładów drukujących w technologii 3D itp. Na dobre warunki rozwoju może też liczyć duży biznes. – Zależy nam na atrakcyjnych miejscach pracy dla szerszej struktury społecznej. Z dużą atencją podchodzimy do firm produkcyjnych. Mamy obecnie kolejnego inwestora z tego sektora – Tuopu, który jest m.in. dostawcą podzespołów do samochodów elektrycznych. W Poznaniu zamierza stworzyć ok. 450 miejsc pracy – ujawnił prezydent Poznania.
Miasto w zmieniającym się świecie
Dodatkowe wyzwania przyniosło ostatnie kilkanaście pandemicznych miesięcy. – Widzimy, że upadają np. centra handlowe i staramy wyjść temu naprzeciw wdrażając zmiany w studium czy planach miejscowych w kierunku biurowo-mieszkalnym. Głęboki kryzys przeżywa centrum handlowe przy Malcie. Kilkuhektarowe działki zwalnia tam również dealer samochodowy. Musimy tak poprowadzić zmiany na tym terenie, żeby mogło powstać tam coś, co będzie lepiej służyło mieszkańcom – mówi prezydent Poznania.
Kompaktowe miasto dla mieszkańców
– Zwłaszcza w dobie pandemii, kluczowe powinno się stać planowanie miast dla ludzi, a nie jedynie zbiorów budynków. Dziś wiemy, że tworzenie zamkniętych dzielnic i enklaw czy osiedli nie sprawdziło się. Decydujące dla zrównoważonego rozwoju miast jest dostępność stymulujących, wielofunkcyjnych przestrzeni publicznych, możliwość prowadzenia aktywnego trybu życia, bliskie koegzystowanie przedstawicieli różnych generacji, a także dostosowanie gęstości zabudowy i zamieszkania do realiów klimatycznych i kulturowych” – podkreśla Dorota Wysokińska Kuzdra, przewodnicząca ULI Poland, czyli organizator spotkania.
Współgra to z planami Poznania, który zmiany wprowadza nie tylko w okolicach Malty. Ratusz stawia też na miasto krótkich odległości – z własnymi centrami usług lokalnych, zaspokajającymi codzienne potrzeby oraz miejscami pracy dla mieszkańców. – Wzorem są dla nas: Paryż i Kopenhaga – chcemy wdrożyć korzystanie z przestrzeni miejskiej na własnych nogach. Wpisuje się to w założenie miasta 15-minutowego – podsumowuje Prezydent.
Pora na stolicę
Kolejnym miastem goszczącym w cyklu Urban Land Institute Poland będzie Warszawa. Jak stolica zamierza wykorzystać swój potencjał inwestycyjny? Na jakie ułatwienia może liczyć biznes? Które części miasta są przeznaczone pod nowe inwestycje, a gdzie miasto chce ograniczyć dogęszczanie zabudowy. Na jaki model transportu stawia samorząd? Jakiego typu inwestycje planowane są w formule PPP, a jakie są priorytetem dla Warszawy? To tylko część pytań, które zostaną zadane Rafałowi Trzaskowskiemu przez ULI Poland.
Celem model miasta małych odległości?
„Będziemy intensyfikować zagospodarowanie terenów dobrze obsłużonych komunikacyjnie, szczególnie w zasięgu obsługi przez transport szynowy. Zależy nam też na funkcjonalnym przemieszaniu nowej zabudowy. Takiej Warszawy chcemy za 30 lat – piękniejszej, bardziej zielonej, odpornej na zmiany klimatu, wygodnej i bezpiecznej dla wszystkich” – mówi administracja stolicy. Jak miasto zamierza realizować tą wizję będzie również ważnym aspektem omówionym podczas spotkania. Dowiemy się tego już 8 czerwca o godzinie 8:30, podczas spotkania z Rafałem Trzaskowskim, prezydentem Warszawy.
Program spotkania:
– Prezentacja miasta
– Wywiad z prezydentem
– Pytania od uczestników spotkania
Spotkanie odbędzie się na platformie Zoom. Udział w nim jest bezpłatny, wymaga jedynie rejestracji. Rejestracji można dokonać pod tym linkiem.
„W 8 pytań dookoła miasta” – to cykl wirtualnych spotkań z Prezydentami największych polskich miast. Spotkania mają posłużyć przedstawieniu strategii i polityki przestrzennej, oraz wizji i misji rozwoju miasta. Umożliwiają otwarty dialog między włodarzami miast i przedstawicielami branży nieruchomościowej. Podczas spotkań prowadzone będą rozmowy o planach, jakie mają władze miast, aby uczynić je bezpiecznymi i stabilnymi. Poruszone zostaną kwestie zrównoważonego rozwoju, odporności na zmiany klimatyczne czy integracja społeczna, ale też konkurencyjność i atrakcyjność miast.
Urban Land Institute Poland można śledzić w mediach społecznościowych:
Partnerami cyklu są Grenberg Traurig, Mercer, ABSL, Globalworth, Skanska, Colliers, Cushman & Wakefield, DWF, Dentons, Echo Investment, Hines, MDDP i Vastint.