Gliwice: wizje dla ulicy Zwycięstwa

Gliwice rozstrzygnęły konkurs na koncepcję architektoniczną zagospodarowania ulicy Zwycięstwa. To jedna z kluczowych ulic miasta, łącząca dworzec kolejowy i gliwicki rynek.

W konkursie zgłoszono 30 prac. W składzie komisji oceniającej znaleźli się m.in. Adam Neumann, prezydent miasta, miejska konserwator zabytków Ewa Pokorska-Ożóg, naczelniczka Wydziału Planowania Przestrzennego Iwona Pylypenko-Wilk czy prof. Klaudiusz Fross — Dziekan Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach.

Sześć wyróżnionych koncepcji

Spośród zgłoszeń komisja konkursowa wybrała 6 najlepszych koncepcji. Żadnej z prac nie przyznano liczby punktów wymaganej dla nagrody głównej. Autorami wyróżnionych prac są:


  • Adrianna Ślebocka, Adam Szebesczyk i Milena Stefaniuk (Łódź)

  • ARCHAID Pracownia Architektoniczna, Jacek Szewczyk (Szczecin)

  • Tomasz Marek (Barwice) i Anna Kamińska (Gdańsk)

  • Michał Gałuszka (Gliwice)

  • Laura Maroń, Julia Stępień, Konrad Kruczek, Piotr Kasprzyk i Maria Gachowska (Gliwice)

  • Paweł Barczyk i Andrzej Duda (Gliwice)

Wszystkie powyższe prace zostały nagrodzone w kwocie po 10 tys. zł brutto każda.

Miasto ogłosiło, że nagrodzone koncepcje zostaną wykorzystane w pracach nad zmianami ulicy. Za dalsze prace odpowiedzialny ma być Wydział Architektury Politechniki Śląskiej, który stworzyć ma jedną, spójną koncepcję, która będzie podstawą do rozpoczęcia prac projektowych dla nowego zagospodarowania ul. Zwycięstwa i pozwoli na ogłoszenie przetargu na dokończenie dokumentacji projektowej.

Od 15 lat Zwycięstwa bez tramwajów

Ulica Zwycięstwa łączy rynek oraz dworzec kolejowy. Wytyczono ją w XIX wieku jako Wilhelmstrasse. Przy ulicy powstały okazałe kamienice, budynki handlowe oraz budynki użyteczności publicznej. Od 1894 roku do 2009 roku ulicą jeździły tramwaje. Decyzję o likwidacji komunikacji tramwajowej podjął ówczesny Prezydent Gliwic – Zygmunt Frankiewicz, występując do KZK GOP z wnioskiem o likwidację komunikacji tramwajowej na terenie miasta. Konkurs na koncepcje dla ulicy nie uwzględniał jej przywrócenia.