Wyjątkowy projekt mola w Saint Petersburgu

Saint Petersburg Pier to jeden z projektów zgłoszonych do konkursu organizowanego przez władze miasta Saint Petersburg. Nie został on zrealizowany, jest to jedynie idea. Uważam jednak, że praca ta jest niezwykle ciekawa i zasługuje na to, aby przedstawić ją w dzisiejszym artykule. Chciałbym zaznaczyć, iż zaprezentowany poniżej projekt zlokalizowany jest w mieście Saint Petersburg na Florydzie, nie w rosyjskim Sankt Petersburgu.

Saint Petersburg – miasto zamieszkane przez blisko ćwierć miliona osób, o powierzchni 344,7 km kw., zlokalizowane na zachodnim wybrzeżu Florydy. Cechą charakterystyczną Saint Petersburga jest to, iż od trzech stron miasto jest otoczone wodą. Nic więc dziwnego, że mola stanowią ważne przestrzenie publiczne w strukturze przestrzennej tego miasta. Poniższa mapa prezentuje aktualny stan zagospodarowania – molo z budynkiem wybudowanym w 1973 roku.


Wyświetl większą mapę

Aktualny stan zagospodarowania, zwieńczenie mola powstało w 1973 roku, źródło: http://cltampa.com/tampa/best-idea-for-the-st-pete-pier/BestOf?oid=4247997

Aktualny stan zagospodarowania, zwieńczenie mola powstało w 1973 roku, źródło: http://cltampa.com/tampa/best-idea-for-the-st-pete-pier/BestOf?oid=4247997

Saint Petersburg Pier to koncepcja zagospodarowania przestrzennego głównego mola w mieście w dość unikalny sposób. Teren projektowany zlokalizowany jest w pobliżu istniejących terenów zielonych oraz licznych przystani. Wizja projektantów opiera się na zwieńczeniu mola budynkiem w kształcie ogromnej fali, który byłby wypełniony od parteru do ostatniej kondygnacji różnorodnymi usługami sportu, w tym m.in.: lodowiskiem, mini golfem oraz przestronnym punktem widokowym i specjalnym miejscem do koncertów zlokalizowanym w najniższej kondygnacji. Saint Petersburg Pier to projekt, w który zaangażowani byli Bjarke Ingels, Thomas Christoffersen, Daniel Kidd, Alessandro Ronfini, Andreia Teixeira, Chris Falla, David Brown, Ho Kyung Lee, Jeremy Siegel, Marcella Martinez oraz Suemin Jeon. Powierzchnia całej inwestycji wynosi ok. 39 000 m kw.

Warto nadmienić, iż projektanci w swojej koncepcji ograniczyli powierzchnie przeznaczone pod transport kołowy na rzecz szerszych ciągów pieszych. Ma to być teren otwarty, połączony z miastem, stanowiący wyjątkową przestrzeń publiczną. Zainteresowanych kieruje pod ten adres, gdzie znajdują się liczne wizualizacje, rozwiązania architektoniczno-urbanistyczne oraz zdjęcia ukazujące historię tego miejsca. Twórcy przedstawili tam również interesujące rozwiązania dotyczące obiegu wody w budynku-fali.

źródło: www.big.dk/#projects-spp