Skandynawia: Projekt 8-milionowego mega-miasta
Czy w krajach północnej Europy ma szansę powstać ogromna, 8-milionowa metropolia? Patrząc na ilość ludności państw oraz miast skandynawskich, wydaje się to dość nierealne. Jednak procesy rozwoju przestrzennego, ekonomicznego oraz transportowego wyraźnie wskazują, że taka metropolia ma szansę powstać.
8 milionów to liczba ludności, która zamieszkuje pasmo rozciągnięte między Oslo, szwedzkimi Göteborgiem i Malmo oraz aglomeracją Kopenhagi. Stolice Norwegii i Danii dzieli drogą lądową aż 600 kilometrów. W przeszłości pokonanie takiej odległości sprawiało znaczne problemy. Jednak już za 10 lat wielogodzinna podróż między miastami stanie się przeszłością, w związku z uruchomieniem szybkiej kolei łączącej aglomerację. Dzięki niej podróż między Oslo a Kopenhagą skróci się do zaledwie 2,5 godziny. Ma to być tylko początek kolejnych działań współpracy między trzema krajami. W dalszej kolejności Skandynawowie planują wykorzystać fakt istnienia w mega-mieście dwóch największych w regionie portów lotniczych oraz morskich, prawie 30 uniwersytetów oraz instytucji kulturalnych. Projekt robi wrażenie, między innymi dlatego że w ramach mega-miasta żyłaby aż połowa mieszkańców jaką zamieszkuje Skandynawia.
Współpraca 14 organizacji oraz instytucji wraz ze wsparciem ze strony Unii Europejskiej prowadzić ma do stałego promowania tego obszaru jako jednego mega-miasta w ramach COINCO – Korytarza Innowacji i Współpracy. Dlaczego? Zdaniem promujących tę wizję ułatwi to Skandynawom konkurencję z innymi wielkimi metropoliami. Już dziś kraje północy znajdują się w światowej czołówce jeśli chodzi o wykształcenie i doświadczenie kapitału ludzkiego. Barierą dla wymiany wiedzy oraz promocji swoich możliwości, jest wielkość miast oraz rozproszenie ludności w regionie, z jej koncentracją w jedynie kilku miastach. Mega-miasto umożliwi współpracę handlową, jeszcze bardziej rozwinie istniejące ośrodki akademickie oraz wzmocni region jako atrakcyjne miejsce do inwestowania. Byłoby także bardziej konkurencyjne dzięki wspólnej gospodarce czy spójnym procesom planistycznym. Za koordynację projektu odpowiedzialne są miasto Oslo oraz Region Biznesowy Göteborg.
Północne mega-miasto wyraźnie różniłoby się od tych znanych nam ze wzorców wielkich aglomeracji znanych z przykładów azjatyckich, amerykańskich czy zachodnioeuropejskich. Czy projekt ma szansę rozwinąć się?