AKTUALNOŚCI

Madrid Central: Walka o strefę ograniczonego ruchu w sądzie

Trwa walka o strefę bez samochodów Madrid Central. Po protestach mieszkańców, sąd w Madrycie tymczasowo zawiesił decyzję nowych władz o zawieszeniu wystawiania mandatów dla kierowców.

Strefa ograniczonego wjazdu w centrum Madrytu

Poprzednie władze Madrytu przyjęły jesienią ubiegłego roku regulacje dotyczące ruchu drogowego w centrum miasta. Na wszystkich ulicach jednokierunkowych oraz ulicach dwukierunkowych z jednym pasem ruchu poruszać można się z prędkością maksymalną 30 km/h. Ograniczenia dotyczą większości ulic. Dodatkowo strefa Madrid Central, obejmująca blisko 5 km2 w centrum miasta została zamknięta dla ruchu dla pojazdów bez gwarancji postoju. System automatycznej kontroli, obejmujący m.in. kamery montowane wraz z sygnalizacjami świetlnymi, egzekwuje kary.

Władze miasta oraz naukowcy z Politechniki przeprowadzili badania na temat funkcjonowania strefy. Według nich w centrum miasta spadł nie tylko poziom ruchu drogowego (o 24 procent), ale i poziom emisji tlenków azotu (o 38 procent) czy emisja CO2 – o 14 procent. W całym Madrycie emisja tlenków azotu spadła o 9%, a dwutlenku węgla o 2% (źródło).

Madrid Central w sądzie po protestach mieszkańców

Gran Via w Madrycie

Gran Via w Madrycie

Pomimo pozytywnych wyników badań zanieczyszczenia powietrza, wybrane w maju nowe władze lokalne uznały za jedno z ważniejszych zadań zlikwidowanie działającej strefy bez samochodów. Na początek zdecydowano o zaprzestaniu nakładania kar. Poskutkowało to wielotysięcznym protestem w poniedziałek. Protestujący przeszli przez centrum miasta z hasłami o konieczności utrzymania zakazu i ochrony jakości powietrza. Nowy burmistrz miasta, Jose Luis Martinez-Almeida, odpowiedział na protest… troską o wolny czas protestujących, sugerując że mają oni go zbyt wiele.

Zarówno aktywiści, jak i przedstawiciele opozycyjnej partii socjalistycznej zaskarżyli decyzję nowych władz do sądu. W piątek sąd w Madrycie odroczył funkcjonowanie decyzji nowych władz w sprawie strefy Madrid Central. Mają one trzy dni na przedstawienie swojego stanowiska. Sąd wziął pod uwagę m.in. nagły wzrost zanieczyszczenia powietrza w dniu 2 lipca – poziomu niespotykanego w hiszpańskiej stolicy od czasu wprowadzenia strefy Madrid Central. Zdaniem sądu prawo do zdrowia i czystego powietrza jest ważniejsze niż dojazd do ścisłego centrum samochodem.

Zgodnie ze stanem na dziś do centralnego obszaru Madrytu dostęp mają mieszkańcy, samochody o zerowej emisji i inne pojazdy, które mają zagwarantowane miejsce na parkingu w strefie. Samochody, które nie mają odznak zero lub eko, będą ukarane grzywną w wysokości 90 euro. Władze miasta zmierzają dalej starać się o zniesienie kar.