Paryż stawia na metro. 200 km nowych linii do 2030 roku
Władze Paryża przedstawiły ambitne plany rozwoju sieci metra w aglomeracji. Do 2030 roku powstać ma kilkadziesiąt nowych stacji.
Na obszarze aglomeracji w ramach projektu Grand Paris Express powstać mają 4 nowe w pełni automatyczne linie metra o numerach od 15 do 18. Rozbudowywane mają być także istniejące linie metra. Aż 90% z planowanych 200 km torów zbudowanych ma zostać pod poziomem ziemi. Łącznie stolica Francji wzbogaci się o 68 nowych stacji, które zlokalizowane będą m.in. w dzielnicach biurowych i naukowych czy trzech portach lotniczych.
Zaproponowane rozwiązania mają zwiększyć dostępność transportu publicznego i wspierać policentryczny model rozwoju w aglomeracji. Nowe możliwości transportowe mają wpłynąć na atrakcyjność inwestycyjną terenów oraz przyspieszyć komunikację między już istniejącymi obiektami generującymi potoki ruchu. Transport z lotniska Charles-de Gaulle do dzielnicy La Defense skróci się z 53 do 34 minut.
Paryż nie jest jedyną europejską stolicą, realizującą ambitne plany rozwoju podziemnej komunikacji szynowej. Sztandarowym projektem w Londynie jest Crossrail, który stanowić będzie nowe i szybsze połączenie na osi wschód – zachód łącząc m.in. lotnisko Heathrow, główne dworce kolejowe, centrum miasta, biurowy rejon Docklands czy intensywnie zagospodarowywane rejony stadionu olimpijskiego w Stratford. W ciągu najbliższych dwóch lat pociągi pojadą między Reading i lotniskiem Heathrow, a stacjami Abbey Wood i Shenfield.