AKTUALNOŚCI

Paryż: stare auta nie wjadą do miasta

Władze Paryża wprowadzają kolejne środki, które zredukują liczbę samochodów poruszających się po drogach i poprawią stan powietrza.

Od 1 lipca po ulicach miasta nie mogą poruszać się samochody zarejestrowane przed 1 stycznia 1997. Jest to kolejne działanie z szerokiej strategii poprawy stanu powietrza w stolicy Francji. Na łamach naszego portalu wielokrotnie informowaliśmy o zmaganiach paryżan ze smogiem – wprowadzaniem zakazu ruchu samochodów, darmową komunikacją miejską, tworzeniem stref tempo 30 czy planami wprowadzenia zakazu poruszania się samochodami z silnikami Diesla.

Pola Elizejskie i Łuk Triumfalny | fot. Kamil Suchożebski

Pola Elizejskie i Łuk Triumfalny | fot. Kamil Suchożebski

Działania władz miasta stają się coraz bardziej radykalne. Na terenie całego Paryża samochody starsze niż 20 lat mogą poruszać się jedynie między godziną 22 a 8, zasada ta dotyczy także motocykli starszych niż 18 lat. Pojazdy te ze względu na użycie starszych technologii emitują więcej szkodliwych środków do atmosfery. Ponadto, wg danych Światowej Organizacji Zdrowia, zanieczyszczenie powietrza we Francji jest rocznie przyczyną 48 tys. zgonów . Francja zaś na poprawę stanu powietrza oraz leczenie chorych wydaje ponad 100 miliardów euro.

Nowo wprowadzone regulacje dotkną około 500 tys. pojazdów, co stanowi 10% wszystkich samochodów w rejonie Wielkiego Paryża. Wprowadzenie zakazu ruchu oczywiście spotkało się z głosami sprzeciwu. Nowe prawo dotknie głównie osoby uboższe, których nie stać na zmianę samochodów na nowsze, oraz drobnych przedsiębiorców. Ucierpią na tym również osoby mieszkające w znacznej odległości od środków transportu publicznego. Przeciwnicy wskazują, iż na nowych regulacjach zyska głównie branża motoryzacyjna. Właściciele „nielegalnych” aut w momencie wejścia w życie obostrzeń zorganizowali, w akcie protestu, przejazd głównymi ulicami Paryża. Kolejny protest planowany jest na 8 lipca.

Kontrolą przestrzegania przepisów zająć ma się stołeczna policja. Do października trwać będzie okres przejściowy, w którym nie będą nakładane mandaty. Później nieprzestrzegający będą musieli zapłacić 35 euro kary, a od nowego roku opłata ta ma wzrosnąć do 80 euro. W identyfikacji pojazdów mają pomóc specjalne naklejki, które informować będą o wieku oraz ilości emitowanych zanieczyszczeń. Początkowo chciano wprowadzić podział na cztery klasy, jednakże wówczas obostrzenia musiałyby dotyczyć ponad 1/3 użytkowników dróg.

źródło: Ministère de l'Environnement, de l'Énergie et de la Mer

źródło: Ministère de l’Environnement, de l’Énergie et de la Mer

Jak zapowiedziała mer Paryża Anne Hidalgo w przyszłości restrykcje mają być jeszcze większe. Wstępnie zakłada się, że w 2020 roku po ulicach stolicy Francji poruszać będą mogły się samochody nie starsze niż 9-letnie.

Wysokie zanieczyszczenie powietrza to także duży problem w Polsce.  Według raportu Światowej Organizacji Zdrowia aż 33 z 50 najbardziej zanieczyszczonych europejskich miast znajduje się właśnie w naszym kraju. Za taki stan odpowiada głównie niska emisja oraz środki transportu. Jednakże niewiele polskich samorządów podejmuje działania mające odwrócić tę sytuację. Zatrważający jest także wiek pojazdów poruszających się po naszych drogach, doszło do tego, że Polska określana jest jako złomowisko Europy – 32,9 wszystkich pojazdów  ma ponad 20 lat. Aż 53,1% samochodów osobowych więcej niż 15 lat (ponad 20 lat ma 31,3%), jeszcze gorzej jest z motocyklami – 42,4% jest starsze niż 31 lat (dane GUS za 2014 rok).

wiek pojazdow_w_polsce_2014