Gdańsk wygrywa European Cycling Challenge 2016

European Cycling Challenge jest rywalizacją na najbardziej rowerowe miasto w Europie. Wydarzenie zachęca do zmiany codziennego sposobu poruszania się i wypróbowania roweru do dojazdów do pracy, na uczelnię czy po zakupy. Rywalizacja schodzi na niższe poziomy – ścigają się ze sobą przedsiębiorstwa, urzędy, szkoły, uczelnie czy dzielnice.

fot. Daniel Wehner | źródło: flickr.com | lic. CC BY 2.0

fot. Daniel Wehner | źródło: flickr.com | lic. CC BY 2.0

W tegorocznej edycji wzięły udział 52 miasta z całego kontynentu, pośród uczestników znalazło się 7 miast z Polski. Były to Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynia, Łódź, Poznań, Warszawa i Wrocław. Każdy przez 31 dni maja mógł rejestrować swoje przejazdy za pomocą dedykowanej aplikacji, importując dane z innych aplikacji monitorujących aktywność fizyczną, bądź też wprowadzać trasy ręcznie.

Triumfatorem challenge’u został Gdańsk, który zdeklasował pozostałe miasta. W zabawie wzięło udział 6 181 gdańszczan, na 2. miejscu co do ich liczby była Praga (3 636). Rowerzyści ze stolicy Pomorza wygrali z dwóch oficjalnych konkurencjach: liczbie przejechanych kilometrów oraz „najbardziej rowerowym mieście” (liczbie przejechanych kilometrów odniesionej do oficjalnej liczby mieszkańców miasta). Łącznie przejechali ponad 825 tys. km co daje 1 788 km/1000 mieszkańców. Najbardziej aktywny cyklista w maju przebył na rowerze 4 312 km.

Wyniki ECC 2016

Wyniki ECC 2016

W klasyfikacji kilometrów na 2. miejscu sklasyfikowany został Wrocław (333 tys. km), a za nim Warszawa (307 tys. km). W pierwszej 10 znalazły się również Bydgoszcz, Łódź i Poznań. W konkurencji najbardziej rowerowego miasta czołówkę zdominowali Szwedzi – w pierwszej 10 znalazło się aż 5 miast z tego kraju oraz Polacy z 4 miastami.

Łącznie podczas rywalizacji zarejestrowano przejazdy o długości 3,95 mln km, co jest podwojeniem wyniku z poprzedniej edycji ECC.

Wyniki European Cycling Challenge prezentowane są również w atrakcyjnie wizualnie formie mapy ciepła. Może ona posłużyć władzom miast, zarządcom infrastruktury drogowej oraz organizacjom społecznym do analizy ruchu rowerowego, potencjalnych zmian w organizacji ruchu czy planowaniu nowych inwestycji.

Jedną z głównych barier dla pieszych i rowerzystów w Gdyni jest brak chodnika wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego.

Jedną z głównych barier dla pieszych i rowerzystów w Gdyni jest brak chodnika wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego.

 

Mapa ciepła dla centrum Warszawy z widocznymi barierami oraz drogami alternatywnymi wybieranymi przez rowerzystów

Mapa ciepła centrum Warszawy z widocznymi barierami oraz drogami alternatywnymi wybieranymi przez rowerzystów