Metro: Warszawa poszerza projekt, Kraków planuje przetarg. Trójmiasto kończy PKM
Po referendum, w którym mieszkańcy Krakowa zdecydowali się poprzeć budowę metra, przyszedł czas na przygotowania do inwestycji. W tym samym czasie Warszawa rozbudowywać będzie etapowo swoją drugą nitkę metra, a mieszkańcy Trójmiasta zaczną korzystać z nowej trasy kolei miejskiej.
Kraków:
W związku z planami budowy metra, władze Krakowa nowelizują właśnie Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego. Krakowska pierwsza nitka ma mieć 21 km, jednak tylko w połowie przebiegu prowadzona ma być pod ziemią. Krakowski magistrat chce do 2015 przygotować dokumentację, zaś w kolejnym roku ogłosić przetarg w formie zaprojektuj i buduj. Koszt budowy metra szacowany jest na 6-8 miliardów złotych. Według władz, budżet Krakowa jest w stanie udźwignąć taką inwestycję jak metro wraz z jego utrzymaniem.
Warszawa:
Dziś prezydent Warszawy, Hanna Gronkiewicz-Waltz, na konferencji prasowej podała zmieniony harmonogram budowy metra. W 2018 powstaną stacje: Księcia Janusza, Moczydło, Wolska, Szwedzka, Targówek I i Targówek II (nazwy robocze, mogą ulec zmianie). W 2022 roku linia M2 dotrze na Bemowo i Bródno. Oznacza to rezygnację z pomysłu skierowania metra w kierunku chaotycznie rozbudowującej się Białołęki i zdecydowano się podtrzymać pierwotny plan budowy ostatniej stacji na Bródnie.
Trójmiasto:
Warty ponad miliard złotych projekt odbudowy nieczynnej od 1945 roku kolei kokoszkowskiej w postaci Pomorskiej Kolei Metropolitarnej nabiera wyraźnych kształtów, czego przykładem jest estakada wzdłuż gdańskiego lotniska. Prace trwać mają jeszcze rok. Rozstrzygnięto również przetarg na składy, które będą obsługiwać trasę. Niestety w pierwszym etapie prac nie założono elektryfikacji linii czy stworzenia wpięć w już istniejącą linię SKM. Jednak nawet pomimo tego PKM będzie ważnym elementem transportu między „górnym tarasem” a centrami Gdyni i Gdańska.