Warszawa ogłasza przetarg na przebudowę skrzyżowania Rondo Dmowskiego
W pierwszej połowie 2014 roku ówczesny wiceprezydent Warszawy, Jacek Wojciechowski stwierdził: „Sukcesywnie pracujemy nad tym, by centrum było mniej autostradą, a bardziej deptakiem. Przejścia mogłyby powstać jeszcze w tym roku”. Ponad cztery lata po tej wypowiedzi pojawia się szansa na wprowadzenie zmian.
Na razie planowane jest wprowadzenie niewielkich przekształceń przestrzeni ul. Marszałkowskiej i al. Jerozolimskich. Przejścia oraz przejazdy rowerowe nie powstaną przy samym skrzyżowaniu, a w ciągu sąsiadujących ulic: Widok, Parkingowej, Nowogrodzkiej i Poznańskiej, co zapewni dojście do przystanków tramwajowych. Zarząd Dróg Miejskich Warszawa ogłosił dziś przetarg na wykonanie projektu wykonawczego przejść dla pieszych i przejazdów w pobliżu ronda Dmowskiego. Projekt będzie wykonany na podstawie koncepcji przygotowanej w zeszłym roku na zlecenie Biura Polityki Mobilności i Transportu. Otwarcie ofert za dwa tygodnie. Prace mogą potrwać do końca 2019 roku.
Wcześniej, na przełomie 2016 i 2017 roku sporządzone zostały trzy warianty koncepcji zagospodarowania. Pierwszy z nich zakłada zwężenie jezdni do dwóch pasów ruchu oraz niewielkie ograniczenia przestrzeni dla ruchu drogowego. Drugi wariant zakłada przekształcenie ulicy Marszałkowskiej w śródmiejski bulwar z wyznaczeniem pasa zieleni wzdłuż wschodniej pierzei. Jezdnie miały by być przeniesione na zachodnią stronę torów tramwajowych. Trzeci wariant – najdroższy – również zakłada przeniesienie ruchu kołowego na zachodnią stronę obecnej ulicy Marszałkowskiej. Różni się on propozycją przeniesienia torowiska tramwajowego w pobliże wschodniej pierzei, zgodnie z lokalizacją przedwojenną. W wariancie tym aleje Jerozolimskie na odcinku pomiędzy ulicami Marszałkowską i Emilii Plater zostać mają trzypasmowe. Na pełne zmiany na skrzyżowaniu będziemy musieli jednak poczekać.
Szczegóły na stronach ZDM.