AKTUALNOŚCI

Gdańska uchwała krajobrazowa obowiązuje już w pełni

Gdańska uchwała krajobrazowa obowiązuje w pełnym brzmieniu od czwartku. Dotychczas regulacje dotyczyły tylko nowych reklam i szyldów.

Reklamy znikają z ulic Gdańska

Reklamy znikają z ulic Gdańska | fot. MM

Dotychczas kary nakładano jedynie tym, którzy sytuowali nowe nośniki. Od wczoraj władze Gdańska mogą nakładać kary dla wszystkich właścicieli nieruchomości, którzy nie wypełniają zapisów uchwały. Wysokość kary zależy od wielkości reklamy/szyldu.

Gdańsk podzielony został na osiem stref. Duże billboardy funkcjonować mogą w strefie przemysłowo-usługowej oraz w “strefie współczesnej zabudowy mieszkaniowej”, obejmującej dzielnice na tzw. Górnym Tarasie Gdańska. Billboardy nie mogą być lokalizowane bezpośrednio przy skrzyżowaniach. Nie będą mogły być one większe niż 18m2. Uchwała określiła także ich odległości od budynków oraz od innych billboardów.

Gdańska uchwała krajobrazowa ogranicza również liczbę ekranów świetlnych. Usunięte zostaną potykacze oraz banery na płotach. Szyldy zlokalizowane będą mogły być tylko w wyznacoznych miejscach.

Ogrodzenia będą mogły mieć do 2,2 m wysokości w przypadku zabudowy jednorodzinnej oraz 1,5 m w przedogródkach zabudowy wielorodzinnej. Sama zabudowa wielorodzinna nie będzie mogła być grodzona.

Reklamy znikają z ulic Gdańska

Reklamy znikają z ulic Gdańska | fot. MM

W sąsiedniej Gdyni wciąż nie rozpoczęto prac nad uchwałą krajobrazową. Obowiązuje ona już w Sopocie, gdzie już dziś reklamy musza być zgodne z przyjętymi regułami. Na dostosowanie szyldów na sopockich budynkach właściciele mają czas do czerwca tego roku.