42nd Street w Nowym Jorku – ulica może być zbędna
Wczoraj opublikowaliśmy artykuł o Padaroksie Braessa. Wspomnieliśmy w nim o 42nd Street w Nowym Jorku, której zamknięcie zmniejszyło czasy przejazdów w mieście. Dziś szerzej o tym przykładzie.
42nd Street to jedna z głównych tras Manhattanu. Przy Times Square przecina ona Broadway, stąd słynie z wielu obiektów kulturalnych oraz dużego ruchu pieszych. Znana jest także z sąsiedztwa wielu znanych obiektów jak Chrysler Building, Grand Central Terminal czy kwatery głównej ONZ. 42nd Street uznawana zawsze była jako ulica zatłoczona i zakorkowana.
Ulica pierwszy raz została zamknięta podczas Dnia Ziemi w roku 1990. Była to decyzja Komisarza Transportowego Nowego Jorku, Luciusa J. Riccio. Z uwagi na duży ruch, posunięcie było uważane za ryzykowne. Ku zaskoczeniu wszystkich nowojorczyków oraz ekspertów, wyłączenie ruchu na ulicy nie tylko nie spowodowało korków, ale także upłynniło ruch w całej okolicy.
W 2013 roku pojawiła się inicjatywa obywatelska vision42, która zrewolucjonizować miała 42nd Street. Na bazie doświadczeń z roku 1990, zaplanowano wyłączenie ruchu indywidualnego wraz z przeznaczeniem ulicy na przestrzeń pieszą. W propozycji zawarto także uruchomienie linii tramwajowej o długości 2,5 mili, pierwszej w Nowym Jorku. Zeszłoroczny projekt vision42 nie został zaakceptowany przez burmistrza Bloomberga z uwagi na prowadzone prace przy rozbudowie linii metra, która wykluczy sens równoległego tworzenia tramwaju. Przedstawiciele inicjatywy nie zamierzają jednak rezygnować z projektu. Mają poparcie między innymi Luciusa J. Riccio.
Wyświetl większą mapę
Źródła: