Wrocław konsultuje uchwałę krajobrazową

Rozpoczęto konsultacje społeczne Wrocławskiej uchwały krajobrazowej. Wśród proponowanych rozwiązań znajdziemy nie tylko wymóg ograniczenia lokalizacji reklam czy szyldów, ale również między innymi nakaz obudowy wiat śmietnikowych.

W dniach od 16 kwietnia do 9 maja 2021 r., do publicznego wglądu wyłożony jest projekt wrocławskiej uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. W ramach konsultacji odbędzie się e-debata (21 kwietnia, środa) oraz dwa e-spotkania. Pierwsze spotkanie – zaplanowane na wtorek, 27 kwietnia – skierowane jest do przedstawicieli branży reklamowej, zarządców i właścicieli nieruchomości. Drugie (29 kwietnia, w czwartek) – to spotkanie dla wszystkich mieszkanek i mieszkańców Wrocławia. Do 24 maja będzie można wnosić do niego uwagi. Następnie przekonsultowany z mieszkańcami projekt zostanie przedstawiony radnym miejskim do głosowania.

Wrocławski rynek

Wrocławski rynek

Podobnie jak w przypadku innych uchwał, celem dokumentu ma być wprowadzenie zasad, które pomogą uporządkować miejską przestrzeń publiczną w zakresie małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych, ogrodzeń oraz ich jakości i usytuowania na obszarze całego miasta. Reklamy zajmować będą mogły jedynie niewielką część murali (do 10%). Wrocław chce również ograniczyć liczbę reklam, w szczególności tych wielkoformatowych i tablic reklamowych na budynkach. W szczegółach: wrocławska uchwała dzieli miasto na obszary urbanistyczne i proponuje dla nich szczegółowe rozwiązania. Uchwała wymagać ma od właścicieli obudowania wszystkich miejsc gromadzenia odpadów. Określa również m.in. dopuszczalne barwy elementów małej architektury, w tym wiat przystankowych.

Po przyjęciu uchwały, wszystkie nowe tablice będą musiały być zgodne z uchwałą rady gminy już 14 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym. Dla istniejących reklam, część zapisów wejdzie w życie po 24 (tablice reklamowe i urządzenia reklamowe) lub 36 miesiącach (mała architektura) od przyjęcia dokumentu przez Radę Miejską. Dostosowania nie będą wymagały już istniejące ogrodzenia. Podobnie sytuacja wyglądała po przyjęciu uchwały o Parku Kulturowym, której zapisy uporządkowały przestrzeń w centrum Wrocławia. W przypadku konieczności usunięcia tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego, po zakończeniu prac demontażowych wymagane będzie usunięcie z powierzchni terenu, z ogrodzenia, z elewacji, lub z innych elementów obiektów budowlanych wszelkich pozostałości (takich jak: elementy konstrukcyjne, mocowania na elewacjach, czy np. różnice w kolorze nawierzchni).

Prace nad uchwałą rozpoczęto we wrześniu 2016 roku. Pierwsze konsultacje społeczne, rozszerzone ponad ustawowy wymóg, odbyły się w 2017 roku. Większość spośród blisko 2700 uczestników wypowiedziała się za utworzeniem uchwały krajobrazowej, twierdząc, że w mieście jest dużo reklam umieszczanych w chaotyczny sposób, które dodatkowo psują wygląd miasta, reklamy w większości są za duże.

Gotowy projekt uchwały uzyskał uzgodnienie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz pozytywne opinie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Marszałka Województwa i Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej.

Więcej szczegółów w Biuletynie Informacji Publicznej UM Wrocławia.