Analizy przestrzenne dla każdego
W dzisiejszym artykule chciałbym przedstawić zestaw kilku narzędzi, stworzonych dzięki współpracy firm oraz organizacji takich jak: Esri, ESA, USGS czy FAO, które mają wielotematyczne zastosowanie. Nie ma żadnej potrzeby korzystania z WMS-ów, podgrywania map, czy baz danych. Mało tego – nie trzeba uruchamiać żadnego programu. Wystarczy jedynie wejść na jeden z poniższych adresów, aby otrzymać interesujące nas informacje.
1. Tworzenie buforów
Link: http://developers.arcgis.com/javascript/samples/util_buffergraphic/
Pierwsza funkcją jest tworzenie buforów, czyli nic innego jak wyznaczenie kołnierza otaczającego zaznaczony teren na określoną odległość. Użytkownik ma możliwość stworzenia dowolnego kształtu w formie: linii, polilinii oraz poligonu. Następnym krokiem jest określenie odniesienia przestrzennego (domyślnie wpisana wartość to: WKID: 32612). Jeżeli chodzi o polskie układy to dostępny jest wybór pomiędzy układami:
Pułkowo 1942 ID: 2172, 2173, 2174, 2175 (kolejno strefy: II, III, IV, V)
2000 ID: 2176,2177,2178,2179 (kolejno strefy: 5,6,7,8)
1992 ID: 2180
Ostatnią rzeczą, którą użytkownik musi wykonać jest wpisanie odległości bufora (jednostki do wyboru to m.in. kilometry, metry, mile, stopy, stopnie i inne). Przykładowy wynik utworzenia buforu dla mierzei Wiślanej (3km) oraz miasta Elbląg (5km) w układzie 1992.
2. Analiza widoczności
Link: http://developers.arcgis.com/javascript/samples/gp_viewshed/
Analiza przydatna przede wszystkim dla urbanistów dla celów lokalizowania dominant w przestrzeni. Pomarańczowe piksele to miejsca widoczne z perspektywy obserwatora, który stoi w miejscu kliknięcia. Ponadto użytkownik może pośrednio uzyskać informacje dotyczące ukształtowania terenu. Zasięg analizy to około 5 km.
3. Liczba mieszkańców
Link: http://developers.arcgis.com/javascript/samples/gp_zonalstats/
Następne narzędzie jest niezwykle przydatne w przypadku prognozowania lokalizacji wszelkiego rodzaju infrastruktury społecznej, usług czy choćby przystanków autobusowych, czyli – liczba mieszkańców zamieszkująca dany teren. Dany teren, czyli taki, który użytkownik sam definiuje i może on przybierać dowolny kształt, co jest bardzo funkcjonalne i pozwala na szeroki zakres analiz.
4. Struktura wiekowa
Link: http://developers.arcgis.com/javascript/samples/geoenrichment_infographic/
Kolejne narzędzie z serii demograficznych. Niestety dostępne (póki co) wyłącznie dla trzech państw: Kanady, USA oraz Wielkiej Brytanii. Po kliknięciu w dowolny punkt serwis automatycznie wyznacza okrąg o promieniu 1 mili i tworzy piramidę wieku z podziałem na płeć. Uzyskane dane użytkownik może porównać z jednostkami administracyjnymi wyższego szczebla (w poniższym przypadku dla Detroit jest to Hrabstwo Wayne i stan Michigan) oraz Kanadą.
5. Najkrótsze połączenie
Link: http://developers.arcgis.com/javascript/samples/routetask_multiple_stops/
Chyba jedno z najbardziej praktycznych narzędzi, które powinno szczególnie przypaść do gustu zmotoryzowanym. Pozwala na wyznaczenie najkrótszego połączenia pomiędzy punktami. Dodatkowo użytkownik ma możliwość ustawienia na drogach barier. Poniższy przykład z Warszawy prezentuje najkrótszą drogę pomiędzy Arkadią przez al. Niepodległości do ul. Sasanki. Bariery usadowione zostały na ulicach: Żwirki i Wigury, Banacha oraz Wawelskiej.
Powyższe serwisy mogą usprawnić nie tylko podejmowanie decyzji, wykonywanie analiz, ale także ułatwić codzienne życie. Co istotne, GIS staje się coraz bardziej dostępny, a zainteresowanie nim stale rośnie i ten fakt niezmiernie cieszy, a powstawanie serwisów, jak te opisane powyżej, tylko sprzyja jego dalszemu rozwojowi.