Helsinki: Jak ograniczono prędkość pojazdów w mieście

Planowanie ruchu w Helsinkach wynika bezpośrednio z bezpieczeństwa ruchu drogowego. Sposobem na jego poprawę są ograniczenia prędkości, które Helsinki wprowadzają już od lat 70-tych.

Na stronie lokalnych władz dostępne są grafiki prezentujące stopniowe zwalnianie ruchu w mieście poza głównymi trasami. W fińskiej stolicy zdecydowano się ograniczyć prędkość w osiedlach oraz w centrum miasta do 30 km/h. Taki proces bezpośrednio wpłynął na bezpieczeństwo w Helsinkach. W latach 60-tych pomimo niższej popularności motoryzacji, rocznie na ulicach ginęło około 40 pieszych. Dziś jest to średnio 4 pieszych rocznie.

hel.fi

źródło: hel.fi / Strona internetowa Miasta Helsinki

Pełna mapa ograniczeń prędkości w Helsinkach dostępna jest pod tym linkiem (pdf)

Przejdźmy jednak do spraw planistycznych:

Główne ulice oraz koleje w Helsinkach zdefiniowane są w planie ogólnomiejskim oraz planach lokalnych (mapa). Bardziej szczegółowe rozwiązania zawarte są tylko w lokalnych planach ruchu. Określają one sposób podziału ulic dla różnych uczestników ruchu (samochodów indywidualnych, tramwajów, pieszych, autobusów, rowerzystów itd.), liczbę pasów oraz rozwiązania parkingowe. Plany ulic tworzone są na bazie lokalnych oraz ogólnomiejskich planów ruchu i zawierają one szczegółowe wymiary ulic, kwestie techniczne i estetyczne (materiały, zieleń).

Starsze osiedla wymagają rozwiązań rozwiązywanych w planach ulic takich jak wyniesione skrzyżowania i przejścia dla pieszych, progi zwalniające, ronda. Sygnalizacja świetlna w Helsinkach montowana jest rzadko – jedynie po przekroczeniu określonej liczby pieszych oraz pojazdów, na drogach gdzie dozwolona prędkość wynosi ponad 40 kilometrów na godzinę.

Nowe osiedla w fińskiej stolicy projektowane są tak, aby na ulicach uniknąć „długich prostych” i ograniczyć możliwości rozpędzenia się przez kierowców. Układ dróg na osiedlach (ściśle powiązany z układem budynków) często jest ukształtowany na zasadzie “szykan”. Planiści starają się unikać wyznaczania ulic przelotowych wśród zabudowy mieszkalnej. Lokalne ulice projektowane są zarówno dla pieszych jak i pojazdów, bez wyraźnego podziału jezdnia-chodnik. Ulice te nie są oznaczone specjalnymi znakami, jednak rozwiązania techniczne oraz mała architektura wyraźnie wskazuje, że to piesi mają tam pierwszeństwo.

Przy planowaniu osiedli warto wziąć pod uwagę fińskie rozwiązania. Jak widać bezpieczeństwo ruchu drogowego zależy też w znacznym stopniu od ukształtowania budynków oraz ulic.

Źródło: Strona Internetowa Miasta Helsinki / www.hel.fi