Paryski magistrat pozwolił rowerom na jazdę przez skrzyżowania, gdy dla samochodów obowiązuje czerwone światło. Testy wykazały, że to bezpieczne rozwiązanie.
Udogodnienie będzie obowiązywało na dwóch typach skrzyżowań:
- Skrzyżowanie typu X – możliwość skręcania w prawo;
- Skrzyżowanie typu T – możliwość jazdy na wprost, przy wlocie drogi poprzecznej usytuowanej po lewej stronie względem poruszającego się; możliwość skręcania w prawo.
W tych przypadkach rowerzyści poruszać się będą, jakby na skrzyżowaniu obowiązywał znak „ustąp pierwszeństwa przejazdu”. Będą oni musieli również ustępować pieszym znajdującym się na przejściach.
Rozwiązanie było testowane w 2012 roku w północno wschodniej części miasta – Entrepôt. Wykazano, że jest to bezpieczna metoda usprawnienia ruchu rowerowego. Szczególnie zredukowana jest liczba kolizji, która wynika z martwego pola samochodu. Potwierdza to Christophe Najdovski, zastępca mera ds. transportu – „Otrzymaliśmy korzystne wyniki próby w 10. dzielnicy. Nie zauważyliśmy pogorszenia się bezpieczeństwa użytkowników ruchu”.
Podobne zmiany w przepisach zostały wprowadzone już w 1982 roku w stanie Idaho w Stanach Zjednoczonych i znane są jako „Idaho stop”. Od tego czasu zasady te przyjęło 11 innych stanów, we Francji obowiązują m.in. w Nantes, Strasburgu i Bordeaux.
Zaproponowane ułatwienie jest częścią planu „Rowerowej stolicy Europy”, którą miasto chce się stać do 2020 roku. Celem nadrzędnym jest poprawa jakości powietrza w Paryżu.