Nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przekazana do konsultacji
Zgodnie z artykułem z lipca ubiegłego roku, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w drugiej połowie 2014 rozpoczęło prace nad nowelizacją ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. 3 kwietnia 2015 roku projekt ustawy został oddany do konsultacji społecznych oraz uzgodnień. Nowelizacja jest wstępem do kompleksowych zmian systemowych, opracowywanych przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz Komisję Kodyfikacyjną Prawa Budowlanego. Zgodnie z założeniami projekt ustawy powinien zostać zatwierdzony przez Radę Ministrów przed końcem I półrocza 2015 r. i przyjęty przez parlament obecnej kadencji.
Wśród problemów wymagających najszybszych zmian wymienia się:
- rozproszenie zabudowy, co niesie za sobą wysokie koszty budowy i utrzymania infrastruktury;
- deficyt w budżetach gmin wskutek niekorzystnego bilansu kosztów i zysków dot. polityki przestrzennej;
- nadwyżka terenów budowlanych, brak analiz dot. podaży i zapotrzebowania na tereny budowlane w gminach;
- niesatysfakcjonujący udział społeczności lokalnej i związane z tym konflikty społeczne;
- trudności związane z realizacją idei miasta zwartego, przyjaznego użytkownikom.
Nowelizacja to reakcja Rządu na potrzebę dokonania pilnych zmian, jednocześnie nie obciążająca dodatkowo gmin. MIR podkreśla, że wprowadzane zmiany są zgodne z postulatami jednostek samorządu terytorialnego oraz stowarzyszeń urbanistyczno-architektonicznych.
Proponowane zmiany obejmują przede wszystkim:
w zakresie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego:
- obowiązek przedstawienia uzasadnienia do uchwał oraz przeprowadzenia dodatkowych konsultacji ze społecznością lokalną;
- powiązanie studium z planem rozwojowym gminy, wieloletnią prognozą finansową oraz prognozą demograficzną;
- dostosowanie dokumentacji planistycznej do dyrektywy INSPIRE.
w zakresie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego:
- sporządzenie mpzp poprzedzone będzie analizą potrzeb rozwojowych gminy i jej sytuacji demograficznej;
- umożliwienie uchwalenia mpzp na wniosek podmiotu prywatnego, jeżeli ten zobowiąże się do wyposażenia terenów w określoną infrastrukturę i bezpłatnego jej przekazania gminie;
- wzmocnienie roli konsultacji społecznych;
- realizacja inwestycji na terenach newralgicznych, o szczególnym znaczeniu dla danej miejscowości oraz wzbudzających kontrowersje społeczne, wyłącznie w oparciu o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego;
- wydłużenie z 5 do 10 lat terminu odszkodowań oraz opłaty planistycznej;
- ograniczenie odpowiedzialności odszkodowawczej gminy wyłącznie do odszkodowań związanych z jej decyzjami planistycznymi oraz rezygnacja z nadmiernego automatyzmu w mechanizmach odszkodowawczych;
- ustanowienie zasad i konieczność wydzielania gruntów przeznaczonych pod zieleń publiczną, parki, place, skwery i obiekty kultury;
- obowiązek przedstawienia uzasadnienia do uchwał oraz przeprowadzenia dodatkowych konsultacji ze społecznością lokalną;
- podmiot prywatny występujący o uchwalenie mpzp będzie zobligowany do stworzenia wizualizacji inwestycji;
- dostosowanie dokumentacji planistycznej do dyrektywy INSPIRE.
w zakresie decyzji o warunkach zabudowy:
- decyzje dot. nowej zabudowy wydawane będą wyłącznie na terenach przygotowanych do inwestycji.
Projekt nowelizacji jest dostępny pod tym adresem. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż równolegle prowadzone są prace nad Kodeksem Urbanistyczno-Budowlanym.
źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju