Najnowsze trendy kształtujące miejską przestrzeń – ULI Poland Annual Conference: Miasta, które kreują styl życia

Konferencja ULI Poland, która odbyła się 21-22 maja w Warszawie pod hasłem „Shaping investments for next generations”, była jednym z największych wydarzeń w Polsce gromadzących w jednym miejscu inwestorów, deweloperów, architektów, urbanistów oraz ekspertów w dziedzinie innowacji, mających realny wpływ na zmiany zachodzące w przestrzeni miast i inwestycji komercyjnych.

„Jesteśmy dumni, że mogliśmy być gospodarzem tego wyjątkowego wydarzenia, goszcząc czołowych specjalistów z Polski i zagranicy.Wspólnie pokazaliśmy, że rozwój miast, a co za tym idzie przestrzeni zarówno publicznych, jak i prywatnych, kreowanych przez deweloperów oraz inwestorów, powinien być nie tylko zrównoważony, ale dostosowany do potrzeb wszystkich uczestników, zaczynając od rodzin z dziećmi, poprzez młodzież, osoby pracujące, na seniorach kończąc. Istotne jest także, żeby wprowadzane innowacje były intuicyjne dla przedstawicieli każdej z tych grup. Cieszymy się, że Urban Land Institute może inspirować uczestników rynku nieruchomości w Polsce do mądrych i zrównoważonych działań, ucząc się na najlepszych przykładach ze świata” – powiedziała Dorota Wysokińska-Kuzdra, przewodnicząca ULI Poland.

Wśród prelegentów ULI Poland Annual Conference wystąpił Guy Perry, architekt i urbanista obecnie związany z międzynarodową firmą doradczą McKinsey& Company. W swojej prezentacji poruszył m.in. kwestię wpływu modelu życia mieszkańców dużych miast na całym świecie na ich zdrowie (długość życia, zapadalność na choroby cywilizacyjne) i zmiany klimatyczne. Jak podkreślił, właściwy rozwój miast powinien również obejmować kreowanie stylu życia oraz inspirowanie użytkowników miast do określonych zachowań – nie tylko poprzez odpowiednie planowanie miejskiej przestrzeni, ale też wykorzystanie innowacyjnych technologii. Zachęcanie do aktywności fizycznej, promocja kultury współpracy i budowanie relacji międzypokoleniowych – to tylko wybrane kierunki, które mogą przełożyć się na tworzenie lepszych miast i dobrostan ich mieszkańców. Wśród kilkunastu wymienionych przez Guy Perry’ego zasad kształtowania miast o pozytywnym wpływie na zdrowie i środowisko naturalne znalazły się m.in.możliwość swobodnego poruszania się pieszo (w tym np. brak grodzonych osiedli), dostępność stymulujących, wielofunkcyjnych przestrzeni publicznych, łatwy dostęp do zdrowej żywności, możliwość prowadzenia aktywnego trybu życia, bliskie koegzystowanie przedstawicieli różnych generacji, a także dostosowanie gęstości zabudowy i zamieszkania do realiów klimatycznych i kulturowych.

O zaletach myślenia o potrzebach mieszkańców miast w różnym wieku, w swoim wystąpieniu mówił Simon Kuper, publicysta Financial Times. Z jednej strony, przedmiotem jego zainteresowania są rodziny z dziećmi, dla których największe aglomeracje powinny dbać nie tylko o odpowiednie warunki mieszkaniowe (w tym właściwą skalę zabudowy mieszkaniowej), dostępność żłobków, przedszkoli i szkół oraz przestrzeni do zabawy i spędzania wolnego czasu. Do największych wyzwań – niemożliwych do osiągnięcia bez zaangażowania miejskich decydentów – należy zapewnienie najmłodszym bezpieczeństwa w najbliższej okolicy, w której przebywają, m.in. poprzez konsekwentne ograniczanie ruchu samochodowego i promocję alternatywnych metod transportu: rowerów, hulajnóg elektrycznych, a niebawem również pojazdów autonomicznych. Równocześnie, Simon Kuper wskazał na znaczenie przeciwdziałania wykluczeniu osób starszych, czemu służyć mogą nie tylko szeroko zakrojone programy aktywizacyjne, ale też proste rozwiązania dostępne w przestrzeni miejskiej, chociażby plenerowe siłownie dla seniorów, międzypokoleniowe place zabaw czy wręcz wspólne zamieszkiwanie osób starszych z młodszymi ludźmi np. studentami.

Prawdziwą furorę podczas konferencji ULI Poland wywołał moderowany przez Wojciecha Ławniczaka,specjalistę w zakresie innowacji, strategii oraz zarządzania designem oraz marką w Very Human, panel z udziałem młodych użytkowników miast – uczniów, studentów oraz osób, które dopiero zaczynają swoją karierę zawodową. Zaangażowanie osób urodzonych już w XXI wieku, udowodniło, że coraz częściej bardziej liczy się dla nich kompleksowa oferta miasta – przyjazne, zielone i funkcjonalne otoczenie, sprawna  infrastruktura transportowa i usługi dostępne do wyciągnięcie ręki – niż np. bezwzględna konieczność posiadania własnego mieszkania. Co istotne, młodzi ludzie potrafią patrzeć na miasto zarówno z perspektywy jego całości, jak i swoich „małych ojczyzn” – dzielnic w których mieszkają, interesując się ich problemami z perspektywy ładu przestrzennego i nierzadko dostrzegając podstawowe lecz skuteczne rozwiązania, które mogą poprawić jakość życia. O ile wiele oczekiwań młodych jest tożsame z potrzebami ich rodziców czy dziadków, panel pokazał, że energia i otwartość młodych ludzi mogą być niezastąpionym czynnikiem zmian w przestrzeni miast.

Inspirujący wykład Thomasa Sevcika, kierującego międzynarodowym think-thankiem Arthesia, pokazał, że kierunki rozwoju największych aglomeracji w przyszłości mogą zależeć od trzech głównych czynników: rywalizacji obszarów zurbanizowanych i wiejskich, cyfryzacji oraz umiejętnego kształtowania równowagi pomiędzy śródmieściem a terenami podmiejskimi. To co zyskuje na znaczeniu, to przede wszystkim doświadczenia użytkowników i możliwość przeżywania ich w interakcji z innymi ludźmi. W tym kontekście, elementami oferty miast, które nabierają znaczenia, są m.in. micro- i macro-living, przestrzeń do eksplorowania poszczególnych marek (np. różnego rodzaju showroomy), miejskie magazyny (ze względu na rozwój e-handlu), nowoczesna produkcja (zwłaszcza w przypadku rozwiązań zaawansowanych technologicznie), a nawet… miejskie rolnictwo. Z drugiej strony można oczekiwać, że spadać będzie znaczenie tradycyjnego rynku biurowego, typowych ulic handlowych czy średniej klasy hoteli. Wraz z rozwojem alternatywnych środków transportu będzie też maleć zapotrzebowanie na parkingi dla samochodów. Co te kierunki oznaczają np. dla deweloperów? Przede wszystkim bardziej holistyczny model prowadzenia biznesu, bo ich rola coraz częściej będzie ewoluowała w stronę bycia nie tylko twórcą danego budynku czy przestrzeni, ale też jej kuratorem i zarządcą.

Wpływowi innowacji i demografii na rynek nieruchomości oraz miasta, w których według raportów ONZ do 2050 będzie mieszkać około 70% ludności świata, poświęcona była dyskusja z udziałem Arjana Dingste z holenderskiej pracowni UNStudio, Sebastiana Junghaenela, współzałożyciela i dyrektora zarządzającego Zeitgeist Asset Management, Emila Kamińskiego, managera ds. badań i innowacji w Ghelamco oraz Waldemara Olbryka, członka zarządu Echo Investment S.A.odpowiedzialnego za sektor mieszkaniowy.Tutaj również nie zabrakło odniesień do inwestycji w miejskiej przestrzeni, które wspierają tworzenie zdrowych i aktywnych społeczności. Zrównoważone miejskie kwartały, często osiągające duży poziom samowystarczalności, a jednocześnie otwarte na otoczenie – to kierunek rozwoju, w którym podążać będą lub już podążają aglomeracje. Ta wartość dodana – tworzenie czegoś więcej niż tylko kolejnych budynków – odgrywa też coraz większą rolę na rynku inwestycyjnym w Europie, co udowodniła dyskusja, w której udział wzięli: Marcus Cieleback, Group Head of Research w Patrizia Immobilien AG, Karol Bartos, Group Head of Asset Management w Atrium Real Estate, Bartek Mierzwiak, dyrektor zarządzający Logicor w Europie Środkowo-Wschodniej oraz Martin Polak, dyrektor zarządzający Prologis w Europie Środkowo-Wschodniej.

Istotnym elementem konferencji ULI Poland, było też oficjalne rozpoczęcie funkcjonowania tzw. Product Councils w trzech grupach roboczo-tematycznych poświęconych: łańcuchowi dostaw w miastach i współpracy na linii handel-logistyka, placemakingowi towarzyszącemu projektom deweloperskim, a także nowym pomysłom na inwestycje w sektorze mieszkaniowym. Product Councils to formuła dostępna tylko dla członków indywidualnych ULI, którzy w ten sposób mogą wymieniać się wiedzą na temat trendów i wyzwań, których doświadczają.

Wydarzenie było także okazją do zaprezentowania rekomendacji dotyczących kierunków rozwoju Warszawy stworzonych w ramach inicjatywy Grow with Warsaw, z udziałem przedstawicieli stołecznego Ratusza oraz inwestorów działających w branży nieruchomości. Całość raportu na ten temat dostępna jest pod linkiem.

Partnerami ULI Poland Annual Conference były firmy: Skanska, Colliers International, Cushman & Wakefield, Dentons, Echo Investment, Ghelamco, Globalworth, Greenberg Traurig, Hines, Vastint oraz Baker McKenzie.


Urban Land Institute to międzynarodowa organizacja non-profit oraz instytut badawczy, którego misją jest wytyczanie odpowiedzialnych sposobów planowania i rozwoju miast, sprzyjających tworzeniu i umacnianiu lokalnych społeczności. ULI zostało założone w 1936 roku. Obecnie zrzesza ponad 40 tysięcy osób – specjalistów w obszarach takich jak nieruchomości, urbanistyka i architektura. W Europie ULI skupia ponad 3,5 tysięcy członków w 14 oddziałach krajowych, w tym ULI Poland.