Ostatni etap prac na trasie W-Z w Łodzi
Dobiegają końca prace budowlane związane z przebudową Trasy W-Z w Łodzi. Poszczególne odcinki mają być oddawane do użytku w okresie od września do listopada.
Za najbardziej charakterystyczny element przebudowy trasy W-Z w Łodzi może uchodzić z pewnością przystanek przesiadkowy Piotrkowska Centrum, powstały na podstawie zwycięskiego projektu Jana Gałeckiego i Radosława Stacha. Dobiega końca montaż elementów membranowych na dachu przypominającej witraż konstrukcji. Trwają także prace przy peronach przystankowych. Przystanek Piotrkowska Centrum będzie stanowił punkt przesiadkowy dla dwóch głównych łódzkich magistrali tramwajowych: trasy W-Z oraz Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Trwające przebudowa ułatwi również poruszanie się i przesiadki dla cyklistów – na pętlach Augustów oraz Wyszyńskiego pojawią się kryte parkingi rowerowe, a wzdłuż całej trasy W-Z pojawią się liczne stojaki oraz wydzielone przejazdy.
Trasa W-Z połączy duże obszary mieszkaniowe położone po wschodniej (Widzew Wschód, Janów, Olechów) oraz zachodniej (Karolew, Retkinia) stronie miasta. Osiedla zyskają nowe pętle autobusowe i tramwajowe, a gdzie tylko jest to możliwe, powstanie zielone torowisko. Na pozostałych odcinkach torowisko zostanie wykonane w technologii betonowej, co wpłynie na komfort jazdy i prędkość poruszania się pojazdów.
Pewne kontrowersje narosły wokół betonowych zapór powstałych na odcinku centralnym trasy W-Z. Władze miasta argumentują, iż były one konieczne ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa w powstałym wykopie oraz tunelu, które ułatwia przejazd samochodom osobowym. W celu estetyzacji przestrzeni trasy W-Z pojawi się przy niej 2300 sztuk drzew oraz 1500 krzewów, zabezpieczonych odpowiednio przed uszkodzeniami. Zieleń pojawić się ma również w sąsiedztwie wspomnianych barier oraz wykopu, gdzie tylko będzie to możliwe.
Po nowoczesnym torowisku poruszać się będą nowoczesne tramwaje. Pod koniec 2014 r. łódzkie MPK podpisało umowę z firmą PESA na dostarczenie 22 tramwajów typu Swing, znanych m.in. mieszkańcom Warszawy, Szczecina czy Gdańska. Zamówione zostały pojazdy niskopodłogowe, pięcioczłonowe, z 40 miejscami siedzącymi i 167 stojącymi. Początkowo pierwsze tramwaje miały trafić do Łodzi w sierpniu, aby testy na nich mogli rozpocząć motorniczowie. Zgodnie z kontraktem jednak, końcowym terminem jest 15 listopada, jednakże tramwaje powinny być dostarczane w ilości trzech sztuk na tydzień, co oznacza, że istnieje ryzyko niedotrzymanie terminu. Przedstawiciele PESY zapewniają, że starają się zminimalizować opóźnienia, a pojazdy z pewnością trafią do Łodzi do końca 2015 roku.
Elementem kontraktu na przebudowę trasy W-Z było również stworzenie zintegrowanego systemu kierowania ruchem. Zinformatyzowany system obejmie ponad 90% skrzyżowań z sygnalizacją świetlną w mieście. Według założeń po jego uruchomieniu stworzony zostanie priorytet dla pojazdów komunikacji miejskiej. Do trudności związanych z powstającym systemem należy za to konieczność zamontowanych przy wszystkich przejściach przycisków dla pieszych.
Przebudowa Trasy W-Z to jeden z dwóch, obok budowa węzła multimodalnego Łódź Fabryczna, największych projektów infrastrukturalnych prowadzonych obecnie na terenie miasta. Prace z nim związane rozpoczęły się dwa lata temu. W zakresie przebudowy jest m.in. remont 13 km i budowa nowych 4 km linii tramwajowych, utworzenie przystanku przesiadkowego Piotrkowska Centrum oraz implementacja systemu zarządzania ruchem. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 740 mln zł.