Urbnews.pl

Ustawa o rewitalizacji – projekt już gotowy

Powstaje ustawa o rewitalizacji opracowywana przez Stowarzyszenie Forum Rewitalizacji. Jest to projekt dokumentu regulującego tę dziedzinę w Polsce.

źródło: http://www.administrator24.info/artykul/id3986,ustawa-prawo-budowlaneInformacja o powstawaniu ustawy nie jest najświeższą, ale w związku z projektowaniem wydatków funduszy unijnych 2014-2020, prace nad przepisami mogą przyśpieszyć, dlatego też prezentujemy założenia aktu jakim ma być Ustawa o rewitalizacji obszarów zdegradowanych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Rozdział pierwszy ustawy tradycyjnie definiuje podstawowe pojęcia, tj.: obszar zdegradowany czy samą rewitalizację, która ma obejmować aspekty zarówno przestrzenne, środowiskowe, społeczne jak i gospodarcze. Proces odnowy części miast jest zadaniem własnym gminy.

Ustawa o rewitalizacji swoje główne założenia zawiera w rozdziale drugim. Do procesu rewitalizacji gmina ma przystępować poprzez uchwalenie uprzednio uchwały, która określałaby:

Do uchwały dołączone byłyby założenia Programu rewitalizacji, który zawierałby m.in. diagnozę obszaru kryzysowego, czy wizję docelowego stanu, jaki gmina będzie chciała osiągnąć. Program rewitalizacji oczywiście poddawany byłby konsultacjom społecznym i co ważne gmina musiałaby przedstawić sposoby angażowania podmiotów zewnętrznych w rewitalizację.

Niektóre miasta Polski prowadziły proces rewitalizacji poprzez specjalnie powołane spółki. Ustawa o rewitalizacji powołuje organ mający być „formą współpracy organów gminy i interesariuszy z obszaru przewidzianego do rewitalizacji” – komitet rewitalizacji.

Sporządzenie programu rewitalizacji pozostaje w gestii prezydenta miasta, który tworzy go przy pomocy komitetu. Najpierw ma powstawać projekt uwzględniający takie kwestie jak:

Ważny z punktu widzenia gospodarki przestrzennej jest art. 10 – narzuca on na gminę obowiązek sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru kryzysowego (projekt programu rewitalizacji równocześnie uchwalany z uchwałą o przystąpieniu do sporządzenia MPZP), oraz wprowadzenie ewentualnych zmian do studium.

Prezydent miasta obowiązkowo również będzie musiał monitorować i oceniać realizację programu rewitalizacji i przedstawiać propozycje aktualizacji programu.

Za minus można uznać mały udział ekspertów w rewitalizacji – oni mogą być, ALE nie muszą. Oby wiara w kompetencje gmin nie okazała się zgubna.

Pozytywne wydaję się „przymuszanie” gmin do prób pozyskiwania nowych partnerów i inwestorów. Powstaje również możliwość obniżenia kosztów rewitalizacji i pozyskania większej ilości źródeł finansowania. Większa pewność, iż pewne projekty zostaną zrealizowane (podparte to będzie odpowiednimi analizami) i dadzą dochód, może zachęcić inwestorów do wyłożenia kapitału.

To wydają się najważniejsze założenia jakie ma wprowadzać ustawa o rewitalizacji. Na pewno w przypadku jej uchwalenia wzrośnie znaczenie programów rewitalizacji, które miasta czasem uchwalały, lecz wdrażanie projektów było niewidoczne. Rewitalizacja jest programem rozwoju miasta i z pewnością egzekwowanie jej głównych założeń i celów powinno być lepsze.

Pełen tekst projektu ustawy znajdziecie tutaj.

Exit mobile version