Jak poruszają się mieszkańcy poszczególnych miast? Możemy się tego dowiedzieć dzięki Europejskiej Platformie Zarządzania Mobilnością i narzędziu TEMS.
TEMS został wprowadzony w życie w 2011 przy wsparciu projektu EPOMM-PLUS. Jego celem jest spójne przedstawienie zachowań mieszkańców europejskich miast powyżej 100 000 mieszkańców oraz analiza najbardziej efektywnych środków transportu: dla użytkowników, dla ogółu miasta, dla ekonomii oraz dla całej planety. Narzędzie TEMS ma jednak także kilka wad – jedną z nich jest aktualność danych. Miasta nie przeprowadzają odpowiednich badań bądź nie przedstawiają ich twórcom, przez co dane niektórych miast nie były aktualizowane od około dziesięciu lat.
Postanowiliśmy, na podstawie TEMS, przeanalizować zachowania komunikacyjne Europejczyków. Efektem jest poniższy wykres:
Jak widać pomiędzy europejskimi miastami zachodzą duże różnice w zachowaniach komunikacyjnych mieszkańców. Często wyraźnie odmienny podział zadań transportowych (ang. modal split) jest widoczny nawet w miastach z tego samego kraju. Na zachowania mieszkańców ma więc wpływ nie tylko klimat, ukształtowanie terenu czy sytuacja gospodarcza danego kraju. Ważna jest także urbanistyka – to dzięki niej prawie połowa mieszkańców Paryża czy Barcelony porusza się po mieście pieszo. Jednak rekordzistą wśród miast powyżej 250 000 mieszkańców jest Bilbao – aż 60% podróży pieszo (wykres poniżej).
Warto też zauważyć bardzo wysoki wynik kosowskiego miasta Peć – 76% spośród ok. 100 000 mieszkańców porusza się pieszo, spowodowany jest sytuacją polityczną i gospodarczą.
Interesujące są także aktualne trendy w europejskich miastach. Do zestawienia wybraliśmy miasta z różnych krajów: Helsinki, Eindhoven, Paryż, Madryt, Bolonię oraz Oslo. W podanych miastach widać zwiększenie znaczenia ruchu pieszego oraz rowerowego. Tylko w Madrycie udział ruchu samochodowego wzrasta. Czy taką drogą powinny iść także polskie miasta?