Urbnews.pl

Miasto 2.0 – Smart City 2016: SMART Zabrze

Ewa Weber

Sekretarz Miasta Zabrze, Urząd Miejski w Zabrzu,Wydział Zarządzania Zasobami Ludzkimi i Organizacji Pracy

Myślenie strategiczne stanowi podstawę dobrego funkcjonowania zarówno organizacji jak i działań o charakterze globalnym, dlatego też Miasto Zabrze od 2009 roku posiada strategię budowy  Społeczeństwa Informacyjnego.

Autorzy opracowania “Smart Cities Study: International study on the situation of ICT, innovation and Knowledge in cities” zauważają, że miasto może być traktowane jako “inteligentne”, gdy podejmuje inwestycje w kapitał ludzki i społeczny oraz infrastrukturę komunikacyjną w celu aktywnego promowania zrównoważonego rozwoju gospodarczego i wysokiej jakości życia, w tym mądrego gospodarowania zasobami naturalnymi, przez partycypację obywatelską.

W związku z powyższym jestem przekonana, że większość zwolenników koncepcji „inteligentnego miasta” zgodzi się zapewne z tym, że określenie smart łączy się z ułatwianiem życia zwykłym mieszkańcom, dzięki wykorzystaniu technologii i inwestycjom w społeczeństwo oraz w wiedzę.

Mając na względzie powyższe, uważam że Miasto Zabrze można uznać jako smart city. Podkreślić należy również fakt, że nie skupiamy się jedynie na działaniach Urzędu Miejskiego w Zabrzu ale również na działaniach miejskich jednostek organizacyjnych oraz spółek, w tym Kardio-Med Silesia, gdyż Miasto Zabrze to również miasto medycyny. Kardo-Med Silesia to pierwszy śląski park technologii medycznych, który powstał w Zabrzu, w pobliżu Śląskiego Centrum Chorób Serca, gdzie łączą się wysiłki naukowców i lekarzy w dziedzinach, które już są istotne, a wkrótce będą wyznaczały kierunki rozwoju medycyny.


Kluczowymi projektami była budowa infrastruktury do transmisji danych oparta o światłowody i transmisję radiową.

Zabrzańska Szerokopasmowa Sieć Światłowodowa  i Bezprzewodowa to:

Rezultaty już dziś to:

Sieć bezprzewodowa to:

Skupiając się wprost na ułatwianiu życia zwykłym mieszkańcom, dzięki wykorzystaniu technologii i inwestycjom w społeczeństwo oraz w wiedzę, możemy wskazać przykładowe działania Miasta Zabrze:

W Sieci Kultury – utworzenie systemu e-informacji kulturalnej na terenie Gminy Zabrze dającego m.in. następujące korzyści:

Aktywne Zabrze – Polega na całorocznym prowadzeniu zajęć sportowo-rekreacyjnych dla mieszkańców naszego miasta, na które składają się bezpłatne treningi prowadzone przez uprawnionych instruktorów/trenerów  w następujących dyscyplinach sportowych: aerial yoga, bieganie, cross fit, fitness, kolarstwo MTB i szosowe, narciarstwo zjazdowe i biegowe, Wight runners (bieganie nocą), nordic walking, snowboard, spinning, tenis, wspinaczka halowa.

Ponadto w ramach Programu AKTYWNE ZABRZE przeprowadzane są zawody sportowe w narciarstwie biegowym, w narciarstwie zjazdowym, w biathlonie letnim (bieg + strzelanie z laserowych karabinków), Mistrzostwa Zabrza MTB (na rowerach górskich), Mistrzostwa Zabrza – Festiwal Biegowy.

SIoT – Budowa Systemu Informacji o Terenie dla Miasta Zabrze, który umożliwia:

Punkt Informacji o Mieście, w którym można uzyskać m.in. informacje o noclegach, restauracjach, zabytkach, o odbywających się w mieście imprezach kulturalnych i połączeniach komunikacyjnych.

Zabrzański Senior 65+ Celem Programu jest podniesienie poziomu aktywności oraz zwiększenie dostępności dla osób, które ukończyły 65 rok życia, między innymi w zakresie usług rekreacyjnych, sportowych, kulturalnych i innych, a także kształtowanie pozytywnego wizerunku osób starszych w społeczeństwie miedzy innymi poprzez stworzenie i rozwijanie katalogu ulg dla osób uprawnionych.

Rodzina na 5+ Celem Programu ”Rodzina na 5+” jest zwiększenie dostępności do dóbr kultury, imprez sportowych i rekreacji poprzez stworzenie i rozwijanie katalogu ulg dla osób uprawnionych.

Osobami mogącymi wziąć udział w Programie są członkowie rodzin wielodzietnych i rodzin zastępczych oraz podopieczni zabrzańskich całodobowych placówek opiekuńczo ¬wychowawczych, zamieszkujący na terenie Miasta Zabrze.

Zabrzański budżet partycypacyjny to wieloetapowy proces, w którym mieszkańcy decydują o przeznaczeniu określonej części  środków finansowych wydawanych z miejskiego budżetu. Etapy realizacji projektu to: składanie wniosków, przeprowadzenie oceny formalnej i prawno-finansowej złożonych wniosków, głosowanie oraz realizacja wybranych inwestycji. Pierwsza edycja trwała od marca do maja 2015 r. W  głosowaniu mogli brać udział wszyscy mieszkańcy Zabrza, którzy ukończyli 16 rok życia. W pierwszej edycji zgłoszono 146 projektów, a 108 przeszło pozytywnie weryfikację formalną i zostało poddanych głosowaniu. W samym głosowaniu udział wzięło ponad 32 tys. mieszkańców.  Wartość budżetu w pierwszej edycji wynosiła 3 mln złotych.

W drugiej edycji budżetu partycypacyjnego wzięło udział ponad 33 tyś. mieszkańców Zabrza, którzy łącznie oddali 81 022 głosów. Biorąc pod uwagę zakładane środki (2,7 mln zł dla dzielnic „dużych” i 1,3 dla dzielnic „małych”) do projektu uchwały budżetowej na rok 2016 zostało wpisanych 18 projektów (12 z dzielnic „dużych” i 6 z dzielnic „małych”).

Drogowskaz – projekt realizowany przez MOPR w Zabrzu od 01.07.2015r. do 31.12.2017r. ma na celu wzrost kompetencji życiowych i umiejętności społeczno – zawodowych 500 osób objętych kontraktem socjalnym oraz 100 osób objętych działaniami w ramach Programów Aktywności Lokalnej oraz ich otoczenia.

Projekt jest skierowany do klientów Ośrodka zamieszkujących w Zabrzu, zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Dostosowane do zdiagnozowanych indywidualnie potrzeb formy wsparcia w postaci m.in. warsztatów, treningów umiejętności społeczno-zawodowych, uczestnictwa w Klubie Integracji Społecznej mają na celu odbudowę i podtrzymanie zdolności do samodzielnego świadczenia pracy. Uczestnictwo w projekcie umożliwiającym skorzystanie z usług o charakterze społecznym, zawodowym, edukacyjnym oraz zdrowotnym ma doprowadzić do podniesienia bądź uzyskania kwalifikacji po opuszczeniu programu.

Dla Osób Niepełnosprawnych przygotowano rozbudowane działania w postaci instrumentów aktywnej integracji oraz działań środowiskowych.

W zakresie mądrego gospodarowania zasobami naturalnymi:

W ramach Programu KAWKA realizowane są rodzaje przedsięwzięć mające na celu ograniczenie niskiej emisji:

Rezultaty prac:

Do działań usprawniających komunikację możemy zaliczyć:

Funkcjonalność systemu eSesja:

Korzyści:
• zmniejszenie kosztów administracji publicznej poprzez zastąpienie materiałów drukowanych formą elektroniczną,
• zastosowanie systemów audio-wizualnych poprawiających organizację obrad Rady Miasta, uporządkowanie zabierania głosu, zwiększenie pewności głosowań,
• poprawienie standardów pracy radnych,
• wprowadzenie elektronicznej komunikacji z Radnymi Rady Miasta Zabrze.

Przykładowe działania związane z przedsiębiorczością

Program oferuje młodym przedsiębiorcom preferencje, ulgi, zniżki i udogodnienia oferowane przez lokalne firmy i instytucje.


Więcej na konferencji Miasto 2.0 – Smart City 2016

20 października 2016, Warszawa, hotel Radisson Blu Sobieski

http://www.computerworld.pl/konferencja/SmartCity2016

To wydarzenie znajduje się także w naszym kalendarzu.

Exit mobile version