Warszawa: 40 lat trasy, która odmieniła miasto
Kilkadziesiąt lat temu Park Łazienkowski przez zabudowę Zamku Ujazdowskiego łączył się z zielenią Powiśla oraz Parkiem Ujazdowskim, przedłużeniem uliczek Ochoty były alejki Pola Mokotowskiego, południowa Saska Kępa była jeszcze niezabudowana, a wzdłuż ulicy Czerniakowskiej czy Marszałkowskiej istniały spójne ciągi zabudowy pierzejowej. Dziś sytuacja wygląda radykalnie inaczej.
Pierwsze plany zmiany tej sytuacji pojawiły się jeszcze przed wojną. Urbaniści lat trzydziestych rysowali szeroką arterię łączącą aleję Piłsudskiego na Polu Mokotowskim z aleją Stanów Zjednoczonych na Saskiej Kępie. Plany te, podobnie jak wiele innych, przerwał wybuch wojny. Dziś możemy je zobaczyć m.in. dzięki serwisowi mapowemu UM Warszawa:
Wzrost liczby samochodów, rozwój miasta na południe od Śródmieścia oraz Grochowa oraz dojście do urzędu I sekretarza Edwarda Gierka spowodowały budowę nowej przeprawy przez Wisłę. Prace rozpoczęto w 1971 i trwały prawie trzy lata. TŁ otwarto w lipcu 1974 roku. Była to inwestycja epokowa, która wzbudzała zachwyt wielu warszawiaków. Stała się bohaterem filmu „Miś” czy serialu „Czterdziestolatek”. Dziś trasa ta ma 40 lat i funkcjonuje dziś w prawie niezmienionej formie. Od 2009 roku wytyczono na niej pas dla autobusów. Trasa z uwagi na swój wiek wymaga wielu remontów. Pojawiają się także idee zakrycia części śródmiejskiej trasy, nie ma jednak pomysłów jej likwidacji – między innymi dlatego że stanowi część Obwodnicy Śródmiejskiej miasta.
Grafiki: mapa.um.warszawa.pl , wikimedia.org na licencji CC