AKTUALNOŚCI

Czy transport wodny ma szansę stać się alternatywą dla transportu zbiorowego?

W dzisiejszym artykule zostanie poruszona tematyka transportu wodnego. Opisane zostaną trzy miasta, w których to ten typ transportu to nie tylko turystyczna wizytówka miasta, ale również sprawnie działający system mogący zapewnić transport dla wielu milionów osób rocznie. Czy, obok autobusów i kolei, łodzie i promy staną się elementem miejskiego transportu zbiorowego?

 

Prom w Stambule

Stambuł – największe miasto Turcji słynie z położenia na styku pomiędzy Europą oraz Azją. To własnie pomiędzy tymi kontynentami – przez cieśninę Bosfor – przebiega trasa promu, który obsługuje blisko 50 milionów pasażerów rocznie (dane z 2010r.). Sukcesem tureckiego promu jest jego połączenie z innymi środkami transportu. Wiele punktów obsługi promu usytuowanych jest w pobliżu stacji metra oraz kolei, tworząc tym samym sprawnie działające węzły przesiadkowe. Przechodząc do liczb –  aż 13 stacji metra i 4 stacje kolejowe jest połączonych ze stacjami promu. Na potwierdzenie moich słów zamieszczam poniższe schematy komunikacyjne: kolei, metra.

Zainteresowanych tematyką tureckich promów odsyłam na stronę głównego przewoźnika – IDO.

Promy w Stambule, źródło: http://www.hurriyetdailynews.com/passenger-with-wines-causes-row-on-turkish-ferry.aspx?pageID=238&nID=26776&NewsCatID=341

Sieć kanałów w Bangkoku

Pochodząca jeszcze ze średniowiecza sieć kanałów w Bangkoku to szansa, dla ponad 8-milionowego Bangkoku, na polepszenie sytuacji komunikacyjnej. Stolica Tajlandii to miasto słynące z usług Khlong Saen Saep Boat Service. Dzięki kanałom i łodziom w Bangkoku przy użyciu wodnego transportu śródlądowego może przemieszczać się do 60 000 os. dziennie. Łodzie są szczególnie użyteczne w godzinach szczytu, a ich trasa umożliwia podróż przez stolicę Tajlandii w kierunku wschód – zachód. Schemat komunikacyjny uwzględniający wszystkie środki transportu dostępne w Bangkoku znajduje się poniżej(kolorem niebieskim zaznaczony został transport wodny):

Schemat komunikacyjny w Bangkoku, źródło: http://www.transitbangkok.com/images/BTS_MRT_Chao_Phraya_Express_Khlong.png

Wyspa pracy w Lagos

Ciekawym przypadkiem jest stolica Nigerii, gdzie większość miejsc pracy znajduje się na wyspie Lagos. W mieście Lagos, podobnie jak w Stambule, kursują promy, mogące zapewnić transport dla 18 000 tys. osób dziennie. Jest to niewielka ilość, biorąc pod uwagę 23 milionową aglomerację Lagos, jednak planowany jest dalszy rozwój tego typu transportu. Warto zwrócić uwagę na projekty dotyczące współpracy różnych rodzajów transportu zbiorowego – tak jak na poniższym rysunku.

źródło: http://www.nairaland.com/1218704/history-public-transportation-lagos/1#14658307

Czy znacie inne miasta, w których wdrożenie takiego rozwiązania mogłoby polepszyć sytuację komunikacyjną?

Artykuł został napisany na podstawie portalu futurecapetown.com