AKTUALNOŚCI

Jak się tworzy miasta w grach komputerowych?

Akcje gier video, bez znaczenia czy gramy na konsoli czy PC, często toczą się w środowiskach miejskich. Zastanawialiście się kiedyś kto, jak i za pomocą jakiego oprogramowania tworzy środowiska miejskie tak dobrze znane graczom?

Producenci gier starają się stwarzać coraz dokładniejsze środowiska miejskie, charakteryzujące się realistycznymi siatkami ulic, starannie dopracowane modele budynków, zgodnie z zasadami urbanistyki. Dużą starannością cechuje się także miejska fizyka – coraz częściej miasta wyposażane są w interaktywne elementy, które gracz może wykorzystywać w swojej rozgrywce (doskonałym przykładem jest gra WatchDogs, gdzie gracze mogą sterować poszczególnymi elementami elektronicznego systemu zarządzania miastem, między innymi miejskim systemem kamer, światłami, bramami, korzystając z tych elementów, by stworzyć dla siebie przewagę).

Zastanawialiście się kiedyś, kto zajmuje się tworzeniem takiego miasta? Każdy, kto kiedykolwiek tworzył wizualizację 3D danego zespołu mieszkaniowego – obojętnie w jakiej skali wie, że zajmuje to naprawdę dużo czasu. Biorąc pod uwagę, że prócz budynków, projektanci tworzą także całość terenu – wzniesienia, wody, ulice –złożoność tych operacji budzi podziw.

Świetnym przykładem jest doskonale znana graczom GTA V. Według kierownika projektu, nad mapą miasta, w którym toczy się rozgrywka pracowało 5 kartografów przez ponad rok! Dzięki temu sieć ulic jest w pełni przemyślana, a my odnosimy wrażenie, że poruszamy się po faktycznie istniejącym mieście. Gratką dla miłośników miast azjatyckich będzie pozycja Sleeping Dogs – gra, której akcja toczy się w Hong Kongu, której autorzy postarali się oddać jak najwięcej rzeczywistych detali tego miasta

Ale w jakim oprogramowaniu wykonuje się makiety miast wykorzystywane w grach? Na pierwszy rzut oka, wydaje się, że technologia musi być zupełnie inna niż ta wykorzystywana w urbanistyce. Zapewne słyszeliście także o oprogramowaniu rozwijanym przez ESRI – CityEngine. Jest to program do modelowania proceduralnego 3D, pozwalające na szybkie zobrazowanie 3D danego obszaru z ustalonymi przez nas parametrami. Jakie jest połączenie 3D GIS’u z grami?  CityEngine oferuje połączenie ze znanym silnikiem gier video Unity, pozwalając na zaimportowanie stworzonego przez nas środowiska miejskiego prosto do gry. Brzmi ciekawie? Obejrzyjcie film, który prezentuje właśnie przykład połączenia CityEngine i Unity.

[yt video=”CepjEHI-sds” width=”660″ height=”340″ /]

[yt video=”_94DXx0kH2o” width=”660″ height=”340″ /]

Pozostając w temacie gier wideo, warto wspomnieć o symulatorach, w których gracz wciela się w postać planisty i steruje rozwojem miasta. Zestawienie najlepszych symulatorów (które jak się przekonacie – służą nie tylko rozrywce, ale faktycznemu modelowaniu miasta) przeczytacie już niebawem!