Ścieżka rowerowa a linia metra U1 w Berlinie
Liczba rowerzystów w Berlinie wzrasta z roku na rok, płaskie ukształtowanie terenu, szerokie drogi i wiele terenów zieleni sprzyjają rozwojowi sieci infrastruktury rowerowej w mieście. Berlin ma potencjał do tego, aby zostać jednym z najbardziej przyjaznych rowerzystom miast w Europie, aby to nastąpiło stolica Niemiec musi jednak najpierw wprowadzić zmiany w polityce transportowej, dla której priorytetem będzie ruch niezmotoryzowanych.
W osiągnięciu celu ma pomóc wdrożenie projektu Radbahn. 9-cio kilometrowa trasa rowerowa rozciągająca się od stacji metra Zoologischer Garten do Warschauer Straße ma połączyć 4 dzielnice Berlina: Charlottenburg, Schöneberg, Kreuzberg i Friedrichshain.
Projekt Radbahn ma pomóc uświadomić władzom jak wiele potencjału drzemie w mieście, jeśli chodzi o infrastrukturę rowerową. Ma dać poczucie rowerzystom, że są traktowani na równi z użytkownikami czterech kółek. Wdrożenie projektu przyniosłoby wiele korzyści nie tylko dla środowiska, zdrowia czy samopoczucia rowerzystów, ale także dla usprawnienia ruchu drogowego w mieście. Sprawny układ komunikacji rowerowej może rozluźnić ruch drogowy, przede wszystkim zmniejszyć liczbę korków. Dodatkowo poprowadzenie drogi rowerowej odseparowanej bezpośrednio od układu sieci infrastruktury drogowej pozwoli zmniejszyć liczbę wypadków i konfliktów powstających pomiędzy rowerzystami a kierowcami.
Radbanh wykorzystuje to, co do tej pory było niewykorzystywane. Przestrzeń pod linią metra U1 biegnącą od zachodu na wschód z minimalnym wysiłkiem można przekształcić w innowacyjną trasę rowerową. Jej „zadaszenie” umożliwia przemieszczanie się rowerem o każdej porze roku. 120-letnia trasa jest jedną z ikon rozciągających się ponad miastem, o potencjale, którego dotąd nikt nie zauważył.
Na poniższym schemacie przedstawiony jest przebieg trasy, gdzie kolorem zielonym i niebieskim oznaczone zostały te odcinki, na których występują niewielkie przerwy i ubytki, które w łatwy sposób mogą zostać uzupełnione. Kolorem czerwonym natomiast oznaczone zostały fragmenty trasy, gdzie zlokalizowane są stacje kolejowe, skrzyżowania drogowe bądź inne przeszkody, których pokonanie wymaga nieco więcej wkładu. Wciąż jest to jednak niewielki procent całej trasy. W celu zachowania ciągłości trasy, w projekcie przewidziano m.in. zastosowanie pochylni w miejscach, gdzie trasa urywa się ze względu na obecność schodów.
Radbahn ma symbolizować ducha kreatywności i myślenia przyszłościowego. Wykorzystując istniejące zasoby, proponuje jedynie minimalne zmiany istniejących struktur. Stosunkowo niewielkie zapotrzebowanie na materiały budowlane i niskie koszty budowy to kolejne pozytywne aspekty wdrożenia projektu. Trasa rozciągająca się przez centrum Berlina, przebiegająca przez znane miejsca, wzdłuż Ladwehrkanal zapewnia użytkownikom trasy nie tylko szybką przeprawę przez Berlin, ale także malownicze widoki, które tylko wzbogacają rowerowe wycieczki i codzienne podróże.
Źródło: www.radbahn.berlin