Sao Paulo likwiduje minimalne współczynniki parkingowe

Sao Paulo przedstawiło strategiczny plan działania do roku 2020. Zawiera on projekty dzięki którym będzie mogło wprowadzać zamierzenia zrównoważonego rozwoju. Wśród nich jest ograniczenie miejsc parkingowych na terenie miasta.

W ciągu ostatnich lat parkingi pochłaniały coraz większe przestrzenie brazylijskiej aglomeracji oraz powodowały znaczny wzrost ruchu indywidualnego. Inwestorzy zmuszeni byli do budowy często przesadzonej liczby miejsc parkingowych zarówno przy inwestycjach mieszkaniowych jak i biurowych.

São Paulo city and Congonhas airport

Przez ograniczenia parkingowe miasto liczy na zmniejszenie się ruchu ulicznego, poprawę jakości ulic i stworzenie ich bardziej przyjaznych dla pieszych oraz transportu zbiorowego. Nowe przepisy skomentował Michael Kodransky z amerykańskiego Instytutu Transportu i Polityk Rozwojowych (ITDP), który doradzał władzom miasta przez ostatnie pięć lat: „Sao Paulo, podobnie jak inne miasta, było sparaliżowane przez korki. Miasto zrozumiało, że nie tędy prowadzi droga. Jeśli jedno z największych miast i najważniejszych centrów finansowych na świecie może zebrać się na taką decyzję, pociągnie to za sobą podobne decyzje w innych miastach.” Według badań prowadzonych przez instytut, dziś około 30 procent korków w obszarach gęsto zaludnionych Sao Paulo jest skutkiem szukania miejsc parkingowych przez kierowców.

Sao Paulo stało się dzięki temu jednym z pierwszych wśród krajów rozwijających się, które likwiduje minimalne współczynniki parkingowe. Wśród innych założeń zawartych w master planie znajdują się wzrost gęstości zaludnienia wzdłuż głównych ciągów komunikacji zbiorowej, zwiększenie szerokości chodników, promocja zróżnicowania funkcji terenu.