Projekt gdyńskiej uchwały krajobrazowej gotowy
W poniedziałek zaprezentowany zostanie projekt gdyńskiej uchwały krajobrazowej, która ograniczy liczbę reklam oraz płotów w mieście. W listopadzie odbędą się jego konsultacje społeczne.
W pierwszy poniedziałek listopada rozpoczną się konsultacje gdyńskiej uchwały krajobrazowej, która pozwolić ma uporządkować wizualnie przestrzeń Gdyni. Główne założenie projektu opiera się na podziale obszaru Miasta na dwie strefy: A i B.
Celem podziału było wyznaczenie terenów szczególnie ważnych ze względu na walory krajobrazowe, historyczne i przestrzenne, dla których obowiązują dodatkowe obostrzenia. Dla pozostałego obszaru opracowano zasady porządkujące przestrzeń poprzez ograniczenie ilości informacji wizualnej, zachowanie proporcji reklam w stosunku do otoczenia oraz dbałość o ich wysoką jakość wykonania.
– odpowiedział nam wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, Marek Łucyk
Strefa A (zaostrzonego rygoru wizualnego) obejmować ma m.in. centralny obszar miasta (w tym śródmieście), obszary dziedzictwa kulturowego, zespoły przestrzenne wpisane do rejestru zabytków oraz obszary o wysokiej wartości urbanistycznej, architektonicznej i widokowej. Projekt uchwały zakłada całkowite ograniczenie tablic i urządzeń reklamowych dużego formatu w tej strefie.
Strefa B (rygoru wizualnego) objąć ma pozostałą część Gdyni. Przyjęta ma zostać zasada oddalenia dużych nośników reklamowych od skrzyżowań na rzecz czytelności znaków drogowych i informacji miejskiej. Gdynia planuje wprowadzenie minimalnych odległości między reklamami oraz odległości reklam od krawędzi jezdni wzdłuż pasa drogowego. Planowany jest też zakaz wieszania reklam a w szczególności banerów i reklamy drobnej na ogrodzeniach.
Proces porządkowania dotyczyć będzie również szyldów na budynkach. Przewiduje się ograniczenie ich ilości oraz dostosowanie do rodzaju architektury.
Projekt uchwały zawiera też wytyczne do standardów jakościowych ogrodzeń i małej architektury oraz zawiera zapis o zakazie grodzenia terenów zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej.
Okres przejściowy dla legalnie funkcjonujących reklam ma wynosić pięć lat.
Dla urządzeń reklamowych, tablic reklamowych i szyldów wprowadzono w projekcie uchwały 12 miesięczny okres dostosowawczy z wyłączeniem obiektów usytuowanych w swoich lokalizacjach na podstawie pozwolenia na budowę albo zgłoszenia przyjętego przed 1 maja 2020 roku, których termin posadowienia jeszcze nie upłynął a dla których termin dostosowania wynosi 60 miesięcy. Uchwała nie będzie miała zastosowania na obszarach terenów zamkniętych, np. wojskowych.
Projekt trafi do publicznego wglądu w dniu 2 listopada i będzie dostępny do 23 listopada. Ma być dostępny m.in. na stronach BIP gdyńskiego magistratu. Zbieranie uwag potrwa do 7 grudnia.
Gdnia Uchwała krajobrazowa Miasta Gdyni- projektPo publikacji i zapoznaniu się z uchwałą, uwagi do projektu składać będzie można:
- w formie papierowej na adres Urzędu Miasta Gdyni, Biura Plastyka Miasta Gdyni – ul. 10 Lutego 24 81-364 Gdynia,
- w formie elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej, bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym na adres e-mail: [email protected] lub przez platformę ePUAP.
Przypominamy, że weszły już w życie uchwały krajobrazowe w Gdańsku oraz Sopocie. W kwietniu informowaliśmy o zmianach, jakie zachodzą w przestrzeni stolicy województwa pomorskiego.