AKTUALNOŚCI

Pieszy to nie intruz – pierwsze skrzyżowania z pierwszeństwem niezmotoryzowanych

Sytuacja pieszych w poszczególnych polskich miastach diametralnie różni się. Pomimo ogólnokrajowego trendu likwidacji uciążliwości, część samorządów wciąż traktuje niezmotoryzowanych jako intruzów.

„Nie lubię pieszych. Denerwują mnie, gdy wchodzą na przejście dla pieszych pojedynczo, co parę minut” – powiedzieć miał rzecznik prezydenta Gliwic w rozmowie z portalem Silesion.pl. Wypowiedź ta nie dziwi w kontekście działań miasta, które w ostatnich latach pozbyło się tramwajów i jednocześnie realizuje wielkoskalowe inwestycje drogowe w centralnej części miasta. W przeciwieństwie do działań i wypowiedzi przedstawicieli tego miasta, inne samorządy działają jednak w celu poprawy sytuacji pieszych.

Zgodnie z projektem Warszawskiej Polityki Mobilności, stolica zamierza zwiększyć udział ruchu pieszego. Zapowiadany jest także przegląd sygnalizacji świetlnych, który umożliwi wydłużenie czasu zielonego światła czy likwidację części przycisków. W ciągu ostatnich tygodni wydłużeniem czasu palenia się zielonego światła dla pieszych chwaliły się też między innymi Toruń czy Kraków.

Od wiosny tego roku  w Łodzi funkcjonują dwa skrzyżowania typu „all green”. Do pomysłu dołączają kolejne miasta.

Na czym polegają światła „all green”, które pojawiły się na łódzkim Karolewie? Gdy nie jadą żadne samochody i tramwaje, na wszystkich czterech przejściach dla pieszych sygnalizatory wyświetlają zielone światło. Zmiana następuje dopiero, gdy do świateł podjedzie pojazd. Tak też działa sygnalizacja na rogu ulic Wileńskiej i Karolewskiej.

Do pomysłu przyłączyła się Gdynia, wprowadzając ułatwienia dla pieszych w dwóch miejscach w Śródmieściu. Sygnalizacja zakładająca pełen priorytet pieszych („all green”) działa na skrzyżowaniu ulic Żeromskiego i Derdowskiego. Rozwiązanie jest wprowadzone jedynie po godzinie 18, choć władze zapewniają o skróceniu czasu oczekiwania również w pozostałych porach. Drugim miejscem jest przejście dla pieszych przy Dworcu Podmiejskim SKM, gdzie światło czerwone dla pojazdów zapala się zawsze przy przerwie między przejeżdżającymi pojazdami większej niż 4 sekundy.

Sytuacja pieszych w porównaniu z Europą
O sytuacji pieszych w porównaniu z innymi krajami europejskimi pisaliśmy dwa lata temu w artykule „Pieszy w mieście”.