AKTUALNOŚCI

O urbanistycznym rozwoju Warszawy i nie tylko rozmawiali eksperci debaty „Urbanizacja-Innowacja”

26 września w Warszawie w hotelu Regent odbyło się kolejne spotkanie klubowe organizowane przez Executive Club pod hasłem „Urbanizacja-Innowacja. Wyzwania dla rynku Real Estate w Polsce”, podczas którego prelegenci rozmawiali o rozwoju rynku nieruchomości komercyjnych, zrównoważonej urbanizacji oraz możliwościach dialogu prowadzonego między przedsiębiorcami i instytucjami publicznymi.

Spotkanie otworzyło wystąpienie Zastępcy Prezydent m. st. Warszawy, Michała Olszewskiego, który mówił o priorytetach ratusza w kontekście rozwoju stolicy i przygotowywania  studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy na lata 2020-2030. Warszawa ma przed sobą bardzo wiele wyzwań i im lepiej nam idzie, to tych wyzwań jest coraz więcej – mówił Prezydent.  Zwrócił uwagę na rosnące znaczenie stolicy na kontynencie. „Głównym autem Warszawy jest nieustanie rosnąca jakość życia, a co za tym idzie, rozwijający się rynek, który przyciąga nowych inwestorów. My (Ratusz), biznes, społeczeństwo wyprowadziliśmy nasze miasto do rangi lidera Europy zachodniej, co jeszcze dekadę temu nie było takie oczywiste. W porównaniu z stolicami tak jak Praga, czy Budapeszt podwoiliśmy powierzchnię biurową w ciągu 10 lat”  – stwierdził optymistycznie Michał Olszewski.

Wystąpienie spotkało się z dużym zainteresowaniem uczestników, szczególnie tych zamieszkałych w stolicy, dzięki czemu wywiązała się dyskusja głownie na temat rozwiązań infrastrukturalnych na mokotowskiej dzielnicy biznesowej – bo tak brzmi oficjalna nazwa popularnego „Mordoru” przyjęta przez Ratusz.

Kolejnym punktem była prezentacja o rynku nieruchomości w Polsce, którą wygłosiła Mira Kantor-Pikus – Partner, Szef Doradztwa Kapitałowego, Dłużnego i Finansowania Strukturyzowanego, Rynki Kapitałowe, Cushman & Wakefield, która przedstawiła m.in. najważniejsze projekty inwestycyjne będące w trakcie realizacji tak jak kompleks budynków biurowych Varso czy Warsaw Hub. „Rynek powierzchni biurowych rozwija się bardzo dynamicznie, a Polska plasuje się w czołówce stawki jeżeli chodzi o Europę Centralną i Wschodnią. Stolica cieszy się zainteresowaniem zagranicznych inwestorów i zauważa się bardzo duży napływ kapitału z USA, Azji oraz Afryki. Miasta regionalne nie pozostają jednak w tyle i gonią Warszawski rynek nieruchomości komercyjnych” – mówiła.

Głównym punktem programu był panel dyskusyjny moderowany przez Grzegorza A. Buczka – urbanistę i architekta z Politechniki Warszawskiej, podczas którego prelegenci rozmawiali m.in. o rozwiązaniach smart city, postępującej urbanizacji oraz współpracy pomiędzy inwestorem prywatnym a miastem.

Piotr Sawicki, Zastępca Dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy, na pytanie w jakim kierunku będzie szła polityka przestrzenna, mówił o  niezwykle istotnej kwestii jaką jest elastyczność na poziomie bardzo ogólnego planowania przestrzenno-funkcjonalnego miasta oraz odporność na zmiany trendów gospodarczych oraz zmiany klimatyczne. Priorytetem będzie zarówno rewitalizacja, jak i przekształcenie terenów już istniejącej zabudowy, w szczególności terenów przemysłowych centralnie położonych. „Rozwój miasta następuje bardzo szybko, zmieniają się pewne trendy oraz wydarzają się rzeczy, których się nie spodziewaliśmy. Pracujemy nad rozwijaniem i uzupełnianiem istniejącego zasobu mieszkaniowego oraz nad wyznaczaniem nowych obszarów rozwojowych dla terenów mieszkaniowych” – mówił.

Maciej Markowski, Head of Workplace Strategy, Cushman & Wakefield odniósł się do rozwiązań smart city, przetaczając przykład krajów anglosaskich, które poprzez współpracę z sektora publicznego i przedsiębiorstw znacząco poprawiają jakość życia w tych miastach stosując często bardzo proste rozwiązania. „Smart City bardzo często nie ma nic wspólnego z technologią, a jedynie z mądrzejszym myśleniem o mieście. Ważną kwestią jest analizowanie dostępnych danych, ponieważ każda dyscyplina ludzkiego życia, gdzie pojawiają się coraz dokładniejsze dane i informacje zostaje niezwykle szybko zrewolucjonizowana” – stwierdził.

„Odkryliśmy nowy obszar Warszawy, okolice Dworca Gdańskiego, który stanowi jeden z najlepiej skomunikowanych obszarów w całym mieście z perspektywy osób dojeżdżających komunikacją miejską. Jako firma wybieramy lokalizacje, które będą w stanie obsłużyć każdego klienta, który przyjeżdża do stolicy” – mówił Stanislav Frnka, Prezes Zarządu, HB Reavis.

Prezes Zarządu EmiTel, Przemysław Kurczewski stwierdził, że jakość życia w Warszawie ostatnimi laty szczególnie się poprawiła, ale by to podtrzymać powinno się zarządzać miastem w małych obszarach, tam gdzie istnieje duży i znaczący problem. Przykładem jest wcześniej przytaczany Mordor i zdezorganizowana wokół niego infrastruktura oraz niewystarczająco dobrze funkcjonująca sieć sygnalizacyjna. To, co można docelowo osiągnąć przy pomocy sieci teleinformatycznych w kwestii rozwiązań smart city, powinno zostać zdefiniowane poprzez odpowiedzi na podstawowe pytanie: jak chcemy zarządzać miastem w sytuacjach kryzysowych.

Bartłomiej Zagrodnik, Partner w firmie Walter Herz podkreślił znaczenie dobrych praktyk w kontekście prowadzonej działalności na rynku nieruchomości. Dobrze zaprojektowane miasto oraz przestrzeń wokół i w środku budynku biurowego stanowi pewnego rodzaju jakość, która połączona z profesjonalizmem przekłada się na dobre praktyki, a z takimi przykładami będziemy się spotkali coraz częściej, ponieważ jeszcze niedojrzały rynek nieruchomości w Polsce nieustannie się rozwija.

„Rynek nieruchomości to Eldorado dla inwestorów innowacyjnych, nieobawiających się zmian oraz konkurencji w sferze jakości i złożoności wielofunkcyjności produktów nieruchomościowych, niebojących się nowych wyzwań ponadlokalnych, regionalnych, klimatycznych i demograficznych, a także dialogu z lokalnymi społecznościami wspieranego edukacją” – podsumował moderator Grzegorz Buczek.

Organizator: Executive Club

Patron honorowy: Europejski Instytut Nieruchomości, Polska Federacja Rynku Nieruchomości, Towarzystwo Urbanistów Polskich

Partnerzy: Cigno Consulting, Cuchman & Wakefield, Emitel, Gryffin Real Estate, HB Reavis, Konsalnet, Mostostal Warszawa, Polnord, Walter Herz

Patroni medialni: Biura.pl, Budnet.pl, E-Biurowce, Magazyn Galerie Handlowe, galeriehandlowe.pl, Kompas Inwestycji, Tereny Inwestycyjne Info, Innowacyjna Firma Info, Urbanity.pl, Urbanistyka.info, Urbnews


Kontakt dla mediów:
 Julia Domagała
Manager ds. komunikacji
tel. kom. 509 031 577
e-mail: [email protected]
O Executive Club:
Executive Club jest organizacją networkingową zrzeszającą przedstawicieli top managementu, reprezentujących najważniejsze polskie  i międzynarodowe przedsiębiorstwa. Począwszy od roku 2005 w Klubie skupieni są liderzy biznesu o ugruntowanej pozycji, którzy swoimi działaniami wyznaczają kierunki rozwoju polskiej gospodarki. Klub organizuje dla swoich członków spotkania cykliczne, by umożliwić im wymianę idei oraz nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych. Więcej informacji na stronie: www.executive-club.com.pl