Niezbędnik Urbanisty: SketchUP 2013
Kolejnym programem, który postanowiłem ująć w serii “Niezbędnik Urbanisty” jest Trimble SketchUP 2013.
Opis programu
SketchUP to jeden z najbardziej popularnych narzędzi do projektowania 3D, które jest używane nie tylko w architekturze, ale także w budownictwie, animacji filmowej, oraz do tworzenia gier. Skąd wzięła się jego popularność? Początkowo był to program rozwijany przez Google, jako proste, powszechne narzędzie umożliwiające tworzenie modeli 3D. Dzięki swojej prostocie i dostępności, program szybko zyskał rzeszę wiernych fanów. Co z tego projektu miał Google? Modele, które były tworzone przez społeczność, mogły być udostępniane w „sklepie” – Warehouse 3D, do którego każdy ma dostęp. Dzięki temu, razem ze SketchUP’em dostajemy potężną bazę gotowych modeli, które możemy wykorzystywać do swoich celów. Społeczność użytkowników SketchUPa znacznie przyczyniła się do tworzenia map 3D miast – modele budynków są w większości autorstwa fanów programu.
W 2012 roku nastąpiło przejęcie SketchUP’a przez Trimble. Na szczęście, okazało się, że Warehouse 3D nie zniknie, a będzie dalej dostępny i otwarty dla użytkowników – i bardzo dobrze, Trimble popełniłoby głupstwo odcinając się od społeczności SkechUP’a. Program po zmianie właściciela przeszedł kosmetyczne zmiany, oprócz zmiany nazwy na Trimble SketchUP, nieznacznie zmienił się także interfejs graficzny. Program dostępny jest w dwóch wersjach –bezpłatnej wersji edukacyjnej SketchUP make (z dość ograniczoną funkcjonalnością) oraz płatna – SketchUP PRO.
Jak to działa i dlaczego jest to przydatne narzędzie?
SketchUP jest narzędziem modelującym – które, w porównaniu do chociażby 3DS MAXA, wydaje się być dziecinnym, nieprofesjonalnym. Czy prostota obsługi oznacza, że program ten nie nadaje się do profesjonalnego używania?
Nadaje się. Jako narzędzie modelujące, SketchUP sprawuje się doskonale – biblioteka gotowych elementów pozwala nam na natychmiastowe rozwijanie naszych projektów – np, zamiast tworzyć od nowa okna, drzwi, kwiaty, otoczenie – możemy je wkleić z gotowych modeli. SketchUP pozwala także na teksturowanie stworzonych przez nas modeli. Aby jednak projekt wyglądał na prawdę dobrze – wystarczy użyć któregoś z silników renderujących, który odpowiednio zadba o odpowiednie przedstawienie naszego projektu.
Sketchup w pracy urbanisty przyda się przede wszystkim do tworzenia wizualizacji danego terenu – wystarczy zaimportować warstwy z programu w którym tworzyliśmy projekt, użyć narzędzia push/pull i wizualizacja praktycznie gotowa!
Jak zacząć?
Mimo faktu, że program wydaje się być prosty – nie każdy wie, od czego zacząć. Na szczęście, z pomocą przychodzą filmy instruktażowe, które są tworzone przez producenta. Dzięki nim, w przeciągu zaledwie paru godzin możemy poznać większość przydatnych funkcji programu – a wbrew pozorom, jest ich wiele.