Leader też dla miast. ZMP apeluje do zarządów województw.

Związek Miast Polskich chce, aby podejście Leader zostało wdrożone dla obszarów miejskich. Wprowadzone przepisy miałaby być podobne do tych, obecnie stosowanych w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW).

zmpZwiązek uważa, że zarządy województw powinny wpisać do swoich regionalnych programów operacyjnych  przepisy wdrażające mechanizm “Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność”. Obecnie wykorzystywany jest w obrębie rozwoju obszarów wiejskich w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). W kompetencji władz wojewódzkich zostało użycie go w odniesieniu do Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Leader uważany jest przez Związek Miast Polskich za najskuteczniejszą opcję do wdrażania mechanizmów instytucjonalnego włączania organizacji pozarządowych i przedsiębiorców, do współdecydowania o kierunkach rozwoju i lokowania środków finansowych na przedsięwzięcia rozwojowe.

Jakie jest stanowisko ZMP? Uważamy, że decyzja o wykorzystaniu mechanizmu RLKS będzie ważnym testem podejścia w każdym województwie do włączania obywateli i ich organizacji w realizację kierunków określonych w jego strategii rozwoju. ZMP przekonuje, że narzędzia te dobrze zostaną wykorzystane w przypadku projektów rewitalizacyjnych. Mają również nadzieję, że poprawi to dialog między wszystkimi grupami – lokalne społeczności-przedsiębiorcy-samorząd. ZMP liczy też, że uda się włączyć więcej organizacji pozarządowych do rozwiązywania problemów.

Czym jest Leader ?

02_leaderOgólnie rzecz ujmując Leader jest podejściem realizowanym w ramach rozwoju obszarów wiejskich. Jest ono oddolne – realizowane przez tzn. Lokalne Grupy Działania (LGD) i partnerskie – partnerzy ekonomiczni, społeczni i publiczni. Efektem wspólnej pracy jest opracowywana przez społeczność wiejską Lokalna Strategia Rozwoju (LSR). Leader zapewnia społecznościom narzędzia, dzięki którym mogą aktywnie wpływać na rozwój i kształtować otaczającą przestrzeń. Lokalne Grupy Działania same wybierają projekty jakie chcą realizować, idąc zgodnie z LSR.

Podejście ma budować kapitał społeczny i aktywizować lokalną społeczność. Prowadzić ma do rozwoju danego regionu, wzrostu jego atrakcyjności i konkurencyjności oraz wykorzystaniu w pełni swojego potencjału.

Leader działa od 1991 r. (w Polsce zadebiutował w 2004 r., po wejściu do Unii Europejskiej). Jest popularny we Wspólnocie i zbiera bardzo dobre recenzje – podejście wykorzystywane jest nawet poza UE. Dotychczas były 3 generacje jako inicjatywy – Leader I (1991-93), Leader II (1994-99) i Leader + (do 2006 r.). W ostatnim cyklu finansowania unijnego podejście zostało zintegrowane z ogólną polityką UE – był on wpisany w lokalne i regionalne programy operacyjne. Pieniądze na niego pochodziły już bezpośrednio z kasy unijnej – w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego.

Podejście charakteryzowane jest przez siedem cech:

leader1

Więcej informacji o podejściu Leader oraz opis cech, przykłady zastosowania można znaleźć w broszurze znajdującej się tutaj.

Podejście Leader różni się od innych, bardziej tradycyjnych środków polityki wiejskiej tym, że wskazuje ono „w jaki sposób” działać, a nie „co” należy zrobić.

Tutaj można znaleźć zastosowanie Leader’a i jego efekty na przykładzie województwa świętokrzyskiego.

Jak by miał się Leader do miast ? Generalnie samo podejście dobrze przyjęło się i widać pozytywne skutki na obszarach wiejskich. Nasze miasta mają problem ze znajdywaniem partnerów przy rewitalizacji (zwłaszcza przedsiębiorców z zewnątrz), więc byłaby to szansa na poprawę z tym zakresie. Wszelkie formy aktywizacji lokalnych społeczności, z pewnością odbiją się na zarządzeniu miastem, a trójstronna aktywność grup wpłynie na rozwój miast.