Mobilny Kraków: Mniej stref zielonych

Krakowski ZIKiT po konsultacjach społecznych wycofuje się z części pomysłów zaprezentowanych zimą.

Grafika: ZIKiT Kraków

Mobilny Kraków to plan realizacji polityki transportowej dla Krakowa, który opracował Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Plan zakładał ograniczenie i uspokojenie ruchu samochodów w centrum miasta, wprowadzając trzy nowe strefy dostępności do Śródmieścia. Do obecnych stref dodana miała być nowa strefa, w której wewnętrzne uliczki dedykowane byłyby mieszkańcom. Jego wdrożenie wpłynąć miało na popularyzację ruchu pieszego i rowerowego oraz komunikacji publicznej – tak by po wprowadzeniu zamierzonych ustaleń stanowili oni około 75 procent ruchu w mieście.

Jak tłumaczą autorzy, proponowane rozwiązania wzmocnią pozycję komunikacji miejskiej, w tym zwiększą liczbę linii tramwajowych kursujących w godzinach szczytu co 6 minut i autobusowych co 8 minut. Minimalna częstotliwość kursowania linii dowozowych wyniesie 30 minut. Ma to poskutkować zmniejszeniem poziomu smogu i hałasu, wpłynie to również na poprawę bezpieczeństwa oraz „ogólną lepszą jakość życia w Krakowie”.

Po konsultacjach, przeprowadzonych w lutym, ZIKiT wycofał się z części pomysłów. Według obecnych strefy zielone (ograniczonego ruchu) powinny obowiązywać na początek tylko w soboty i niedziele i/lub w godzinach nocnych. Wśród uwag pojawiały się także m.in. informacje o systemie bonów dla mieszkańców, które upoważniałyby do wjazdu w strefy zielone, np. dla klientów i służb technicznych. Krytykowana było również tworzenie ulic jednokierunkowych.

Finalnie zdecydowano się na rezygnację z utworzenia stref ograniczonego ruchu w dzielnicach Grzegórzki i Podgórze. Strefy powstaną jednak w części Starego Miasta, w tym. w rejonie Kazimierza. Po konsultacjach zdecydowano się również na wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Krowoderskiej, Szlak, św. Filipa, Librowszczyzna, Pawiej, Straszewskiego oraz Kapucyńskiej.

Pełen raport z konsultacji społecznych dostępny jest na stronie ZIKiT.