AKTUALNOŚCI

Znamy zwycięzców Konkursu Inspiracje w Przestrzeni!

Za nami Finał VII edycji Konkursu „Inspiracje w Przestrzeni”. Twórcy najlepszych koncepcji zostali nagrodzeni 22 lutego 2018 r. podczas Forum Miejska Sztuka Ogrodowa, odbywającego się w trakcie Targów GARDENIA.

Tematem przewodnim VII edycji Konkursu, organizowanego przez czasopismo „Zieleń Miejska”, był ogród terapeutyczny. Zadanie uczestników Konkursu polegało na przygotowaniu projektu zagospodarowania wyznaczonego terenu przy Zespole Szkół Specjalnych nr 105 w Poznaniu.

Konkurs został przeprowadzony w dwóch kategoriach debiutanci i profesjonaliści. Kapituła oceniała nadesłane projekty pod względem trafności zaproponowanych koncepcji oraz stopnia spełnienia przyjętych założeń.

Teren przeznaczony na ogród terapeutyczny stanowi duże wyzwanie – jest wąski i długi oraz porośnięty dużymi drzewami, co wymusza zastosowanie odpowiednich zabiegów przestrzennych, a także wymaga przemyślanego doboru roślin.

Spośród nadesłanych prac jeden projekt zawierał niezwykle trafne rozwiązania i niemal jednogłośnie przyznano mu najwyższe oceny. Tym samym w kategorii profesjonalista zwyciężył wykonany przez Joannę Guzarę projekt pt. „Cztery Pory Roku”. W ramach jego realizacji zagospodarowana zostanie przestarzeń, w której będą podejmowane działania z zakresu przyrodniczej terapii zajęciowej.

W kategorii debiutant Kapituła Konkursu nagrodziła projekt pt. „Prostokąt Zmysłów”, za którego przygotowanie odpowiada Matvii Romaniuk. Wyróżnienia przyznano dwóm projektom: w kategorii profesjonalista „Ogrodowi Terapeutycznemu Rzepka”, który opracowali Daria Słonina i Mateusz Mikołajów, a w kategorii debiutant projektowi ogrodu autorstwa Joanny Szymczak.

– Edukacja ekologiczna może przybierać różne formy. Jedną z nich jest nauka przez terapię, w której wykorzystywane niecodzienne rozwiązania, dlatego nadrzędny cel Konkursu stanowi realizacja ogrodu terapeutycznego, w którym dzieci i młodzież niepełnosprawna intelektualnie będą mogli przenieść się do zielonej przestrzeni i poznawać ją wszystkimi zmysłami. Taka forma edukacji aktywizuje i przyczynia się do poprawy zdrowia psychicznego oraz fizycznego – zaznacza Marta Siatka, koordynator projektu.