Województwo świętokrzyskie z nowym planem zagospodarowania
Województwo świętokrzyskie przymierza się do uchwalenia nowego planu zagospodarowania przestrzennego. 22 września plan zostanie przedstawiony radnym do uchwalenia.
Prace nad nowym planem zagospodarowania przestrzennego województwa świętokrzyskiego trwały od 2008 r. Ma on wdrożyć założenia polityki regionalnej zawarte w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do 2030 r. PZW nawiązuje do strategi rozwoju województwa i jak planuje Zarząd najważniejsze projekty będą realizowane w ramach programów operacyjnych “Polska Wschodnia” i Regionalnego Programu Operacyjnego woj. świętokrzyskiego. Środki unijne pochodzić już będą z nowej perspektywy budżetowej.
Plan wyróżnia osiem obszarów charakteryzujących się specyficznymi problemami i potencjałem rozwoju. Kryteria wyodrębniają tereny na podstawie podobieństw m.in.: przyrodniczych, społecznych lub gospodarczych, które są barierami bądź czynnikami ich potencjalnego rozwoju. Do tych obszarów należą Miejski Obszar Funkcjonalny Kielc (wraz z ościennymi gminami) jako wiodący w regionie, obszary o największym potencjale rolniczym (wschód i południe regionu), Staszowski Obszar Aktywności Gospodarczej, obszar turystyczny Gór Świętokrzyskich i obszar turystyczno-uzdrowiskowy (okolice Buska-Zdroju i Solca-Zdroju).
Władze samorządowe stawiają również na rozwój ośrodków regionalnych i subregionalnych – zależy im na wzroście znaczenia miejscowości aglomeracji staropolskiej – Skarżysko-Kamienna, Starachowice i Ostrowiec Świętokrzyski. Ten obszar przestarzałego przemysłu ma być objęty szerokimi działaniami aktywizacji społeczno-gospodarczymi.
W nowym planie nie pojawia się już idea utworzenia tzw. “Morza Chęcińskiego” (planowanego od czasów II RP zbiornika wodnego w okolicach Chęcin), która blokowała duże tereny inwestycyjne pod Kielcami. Ponadto planuje się również powiększenie Świętokrzyskiego Parku Narodowego.
Plan zagospodarowania województwa ustala powstanie nowego portu lotniczego dla Kielc – w Obicach, natomiast istniejące w Masłowie pełniłoby rolę nadal sportowo-rekreacyjną. Województwo stawia przede wszystkim na rozwój infrastruktury drogowej. I tak znalazły się zapisy o dokończeniu dróg ekspresowych S7 i S74 oraz budowie (zgodnie z KPZK 2030) nowej – łączącej Kielce z Tarnowem – S73. Kolejnym elementem budującym korytarz w stronę południową byłoby dobudowanie torów na odcinku Busko-Zdrój — Żabno łącząc tym samym linie kolejową 73 Kielce-Tarnów. Te inwestycje leżą jednak już w gestii politycznej na szczeblu krajowym.