Warszawa walczy z barierami architektonicznymi

Ponad milion złotych zostanie wydanych w tym roku na likwidację barier architektonicznych. Pieniędzy wystarczy na zmiany w ponad dwustu miejscach utrudniających poruszanie się po mieście.

8_9

To trzecia edycja projektu likwidacji barier architektonicznych we współpracy miasta i twórców Warszawskiej Mapy Barier (www.mapabarier.siskom.waw.pl). Rokrocznie Rada Warszawy przeznacza na ten cel 1 mln zł. W 2014 r. za 1 mln zł usunięte zostały bariery w 209 miejscach Warszawy; w 2015 r. za 1,4 mln zł zlikwidowano 211 barier.

Chodniki dostępniejsze

Likwidacja barier to nie są wielkie inwestycje – przebudowa chodnika przy przejściu dla pieszych to wydatek średnio 1,5–4 tys. zł ale w niczym nie umniejsza to ich znaczenia bo obniżony krawężnik i montaż pasów ostrzegawczych przed krawędzią jezdni ułatwia poruszanie się niepełnosprawnym, osobom starszym czy rodzicom z wózkami. Wybrano miejsca, gdzie bariery są uciążliwe, ale jednocześnie łatwe i szybkie do likwidacji, tak aby bez konieczności prowadzenia kosztownych prac uzyskać efekt – ułatwienie w poruszaniu się po mieście. To przede wszystkim zbyt wysokie krawężniki, nierówne chodniki, brak pasów ostrzegawczych.

Doskonałym przykładem walki z barierami architektonicznymi jest remont chodnika na ul. J. Dwernickiego od ul. Wiatracznej do ul. Z. Mycielskiego wykonany przez Zarząd Dróg Miejskich. Oprócz obniżenia krawężników i montażu żółtych płyt (pasy ostrzegawcze), które informują o zbliżaniu się do krawędzi chodnika, ułożono nową nawierzchnię, a wzdłuż ulicy zastosowane zostały też białe pasy prowadzące z płyt o nawierzchni ryflowanej. Na przystankach autobusowych zastosowano krawężniki peronowe (zaokrąglone u podstawy) typu Kassel, ułatwiające autobusom podjazd do krawędzi peronu. W ten sposób ulica stała się przyjaźniejsza nie tylko dla osób niepełnosprawnych, z dysfunkcją ruchową, rodziców z wózkami, ale także dla seniorów i wszystkich osób, którym zbyt wysokie krawężniki czy zły stan chodnika sprawiają wiele trudności.

Natomiast spacerujący po Krakowskim Przedmieściu i okolicach z pewnością zauważyli poprawiony krawężnik na przejściu dla pieszych z ul. gen. M. Tokarzewskiego-Karaszewicza na pl. marsz. Piłsudskiego. Ten zbyt wysoki krawężnik w miejscu, którym przechodzi wielu spacerowiczów, turystów i uczestników uroczystości państwowych na pl. masz. J. Piłsudskiego wyraźnie nie pasował już do okolicy i przysparzał nie mało kłopotów osobom niepełnosprawnym, starszym i rodzicom z wózkami dziecięcymi. Działały także dzielnice. I tak, Mokotów usunął bariery zlokalizowane w rejonie ulic Niedźwiedziej i Podbipięty oraz z ul. Spartańskiej a Ochota poprawiła krawężniki na przejściach dla pieszych na ul. Włodarzewskiej. Praga Południe usunęła kilkadziesiąt barier z własnego budżetu.

Plany na 2016 r.

Mapa-bariery plany 2016 r.

W tym tygodniu, do 15 lutego, zarządcy dróg przekazali do Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym propozycje barier do likwidacji w 2016 r. W tym roku ZDM deklaruje zmiany w 214 miejscach. Usunie szereg barier z całych ciągów ulicznych, np. na Białołęce z ul. Marywilskiej, na Bielanach z ul. Marymonckiej, a na Pradze z ulic Namysłowskiej i Wileńskiej oraz okolic pl. gen. J. Hallera. Tak jak w poprzednim roku w projekt zaangażowały się też dzielnice, które nadesłały 187 propozycji barier do usunięcia.

Zaplanowane są także dużo większe przedsięwzięcia, finansowane z pieniędzy z poza puli wspominanego miliona zł. W Wieloletniej Prognozie Finansowej – wśród pakietu inwestycyjnego mamy budowę urządzeń dźwigowych na wiadukt Mostu J. Poniatowskiego (lata 2017-18), wind przy przejściu podziemnym zlokalizowanym pod ul. Wolską/Kasprzaka w rejonie skrzyżowania z ul. Redutową (lata 2018-19), kładki pieszo-rowerowej łączącej Park Kępa Potocka z terenami Pasa Nadwiślańskiego (lata 2018-19).

Jest także budowa pochylni przy kładce nad ul. Czerniakowską  przy Chełmskiej (lata 2017-18) ale tutaj ZDM rozważa możliwość wytyczenia naziemnego przejścia dla pieszych. Przy przejściu podziemnym pod Alejami Jerozolimskimi przy Dworcu Zachodnim powstanie rampa, a przy kładce dla pieszych przy ul. Motorowej pochylnia.

Duże zmiany wokół

Od wielu lat miasto sukcesywnie modernizuje swoją infrastrukturę tak, aby była przyjaźniejsza dla osób niepełnosprawnych, mających problemy z poruszaniem się, rodziców z wózkami. Wszystkie nowe inwestycje są projektowane tak, aby nie stwarzały barier. Obniżone krawężniki, płytki sygnalizujące zbliżanie się do krawędzi chodnika itp. są standardem.

Zarząd Dróg Miejskich podczas remontów i prac utrzymaniowych na ulicach i chodnikach obniża krawężniki przy przejściach dla pieszych, układa wygodniejsze dla wózków betonowe płyty a przy kładkach, wiaduktach i przejściach podziemnych montowane są dźwigi. Także wszystkie nowo powstające obiekty użyteczności publicznej) są przystosowane do korzystania z nich przez osoby, które mają problemy z poruszaniem się. Bardzo ważnym elementem tego procesu jest zwiększanie dostępności komunikacji publicznej.

Tramwaje Warszawskie kupują tylko pojazdy niskopodłogowe i kompleksowo modernizują swoje tory i platformy przystankowe – Trasa W-Z, al. Zieleniecka, Targowa, Powstańców Śląskich, Światowida to tylko niektóre przykłady tras tramwajowych, na których na przystankach są rampy wjazdowe i nawierzchnia z płytkami sygnalizującymi zbliżanie się do krawędzi. W zeszłym roku tramwajarze kompleksowo zmodernizowali trasę pomiędzy Dworcem Wileńskim a pętlą Żerań Wschodni – m.in. wyremontowali wszystkie platformy przystankowe a na ul. 11 Listopada pasażerowie nie muszą już wsiadać do tramwajów z poziomu jezdni. Podobna modernizacja w przyszłym roku czeka ul. Obozową. Dziś wszystkie autobusy kursujące po Warszawie mają niską podłogę.

Fundacja TUS stworzyła wyszukiwarkę miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności – w tym osób niewidomych i niedowidzących, osób głuchych i niedosłyszących, osób niepełnosprawnych ruchowo, ale także osób starszych i opiekunów z dziećmi w wózkach. Aktualnie wyszukiwarka zawiera informacje o ponad 11,5 tys. miejsc z kilku miast: Gdańska, Poznania, Warszawy i Wrocławia – najwięcej zaudytowanych i oznaczonych piktogramami obiektów znajduje się w Warszawie – prawie 8 tys. Są to różnego rodzaju obiekty, m.in. hotele, restauracje, centra handlowe, kina, apteki, salony fryzjerskie, małe sklepy. Zebrane informacje są dostępne przez stronę www.niepelnosprawnik.eu.

We współpracy z Fundacją Kultury bez Barier dbamy o to, żeby stołeczna oferta kulturalna była w coraz większym stopniu dostosowana do potrzeb niepełnosprawnych. W ramach podejmowanych działań kupujemy sprzęt do audiodeskrypcji i pętle indukcyjne do kas, szkolimy pracowników obsługi widza, dostosowujemy strony internetowe miejskich instytucji do potrzeb osób niepełnosprawnych, spektakle wzbogacamy o funkcję audiodeskrypcji. Dwa warszawskie teatry w ostatnim roku zmodernizowały swoje wnętrza tak aby były przyjaźniejsze dla niepełnosprawnych. W Teatrze Roma m.in. przebudowano wejście główne, toalety, kasy; w Teatrze Ochoty pojawił się podjazd dla wózków, winda. Także na ten rok zaplanowano modernizacje teatrów, m.in. windę w Kwadracie.

W tym roku powołany zostanie Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. dostępności. Do jego głównych zadań należeć będzie scalanie różnych obszarów życia Warszawy w kierunku pełnej dostępności uwzględniając przede wszystkim potrzeby osób z niepełnosprawnościami, jak również inicjowanie nowych i koordynowania realizowanych  działań na rzecz dostępności miasta.

Opracowywany jest praktyczny standard dotyczący organizacji przystanków komunikacji miejskiej pod kątem ich dostosowania dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Standard jest opracowywany wspólnie przez Zarząd Transportu Miejskiego, Zarząd Dróg Miejskich i Tramwaje Warszawskie. Będzie on  zawierał m.in: przykładowe, typowe sposoby aranżacji przystanków autobusowych i tramwajowych,  przykłady rozwiązań w zakresie ciągów pieszych i skrzyżowań z ulicami, konkretne wymogi jakościowe i techniczne dotyczące takich elementów, jak pola uwagi (płyty z „guzkami”), linie prowadzące (płyty z „rowkami”).

Miasto Warszawa współpracuje ze stowarzyszeniem SISKOM przy projekcie Warszawska Mapa Barier (www.mapabarier.siskom.waw.pl). Projekt powstał w 2011 r. i został przygotowany przez stowarzyszenie SISKOM we współpracy z innymi organizacjami społecznymi. Warszawska Mapa Barier gromadzi w jednym miejscu i lokalizuje na mapie zgłaszane przez różne organizacje i instytucje bariery architektoniczne, które są utrudnieniem w poruszaniu się dla wielu użytkowników, nie tylko osób niepełnosprawnych, niewidomych lub osób z niepełnosprawnością ruchową, ale także dla rodziców z wózkami dla dzieci, osób starszych, rowerzystów, a nawet osób z dużym bagażem podróżnym; słowem dla wszystkich, którzy poruszają się pieszo. Bariery architektoniczne to np.: za wysokie krawężniki na przejściach dla pieszych, brak płyt ostrzegawczych dla osób z wadami wzroku, schody bez podjazdów i wind, nierówne i wąskie chodniki, przeszkody na drodze, czyli źle ustawione znaki drogowe, ławki, kosze na śmieci.

Źródło: materiały prasowe