AKTUALNOŚCI

Strefy tempo 30 podbijają polskie miasta

Kolejne miasta planują wprowadzenie stref „Tempo 30” na swoim terenie. W czerwcu przetargi związane z nimi ogłosiły Poznań i Gdynia.

30 znakW połowie czerwca poznański Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na realizację strefy ograniczonej prędkości w centrum miasta. Zmiany dotyczyć mają ulic Św. Marcin, Ratajczaka oraz Placu Wolności gdzie wszystkie skrzyżowania mają być równorzędnymi. Wyłączone mają zostać sygnalizacje świetlne na ulicy Święty Marcin oraz na skrzyżowaniu ulic 27 Grudnia, Ratajczaka i 3 Maja. W ramach prac jednie przebudowane mają zostać do wymiarów jednopasmowych, a miejsca parkingowe mają zostać przeniesione z chodników na jezdnię. Powstać mają również pasy i kontrapasy rowerowe. Wyniki przetargu poznamy pod koniec miesiąca.

W maju Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni ogłosił przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej strefy ograniczonej prędkości w Śródmieściu Gdyni, która ma obowiązywać w rejonie reprezentacyjnej ulicy Świętojańskiej. Poza nią strefa obowiązywać ma w rejonie ulic Abrahama, Żeromskiego, Słowackiego, Batorego oraz większości ulic prostopadłych do ulicy Świętojańskiej, w tym ulic Obrońców Wybrzeża czy Derdowskiego. Dokumentacja projektowa przedstawiona ma zostać jesienią.

W grudniu ubiegłego roku zasięg strefy Tempo 30 powiększył Radom. Strefa obowiązuje w południowej części śródmieścia. Dodatkowo na odcinku ulicy Mickiewicza prędkość ograniczono do 20 km na godzinę, zaś na ulicach Prusa i fragmencie Piłsudskiego obowiązuje strefa zamieszkania. Większość skrzyżowań w strefie tempo 30 jest równorzędna. W Radomiu zalegalizowano także kontra ruch rowerowy na wszystkich ulicach jednokierunkowych. Od grudnia obowiązuje również strefa w śródmieściu Tczewa. Wcześniej strefę wprowadzono w Katowicach. W uproszczeniu strefa obowiązuje pomiędzy autostradą A4 od południa, a Drogową Trasą Średnicową od północy, ulicami Francuską od zachodu oraz Sokolską i Mikołowską od wschodu. W Katowicach, po roku funkcjonowania wciąż pojawiają się głosy krytyki, w szczególności do fizycznego niedostosowania ulic do mniejszej prędkości. Jedna z dłużej funkcjonujących stref „tempo 30”, w Gdańsku, ma już ponad pięć lat i wciąż jest rozszerzana – docelowo ma objąć wszystkie ulice lokalne w stolicy województwa pomorskiego.