AKTUALNOŚCI

Tczew wprowadzi ułatwienia dla rowerzystów w centrum miasta

„Od 7 grudnia br. na Starym Mieście – ulice jednokierunkowe oraz ulice objęte zakazem ruchu, zostaną udostępnione rowerzystom w obu kierunkach.” – tak rozpoczyna się wpis tczewskiego Prezydenta na portalu facebook. Tczew dołączy do grupy miast w których działają kontrapasy.

W ciągu najbliższych dwóch tygodni tczewski Miejski Zarząd Dróg rozpocznie montaż oznakowania wyłączającego rowerzystów spod znaków zakazu. Na takich ulicach rowerzyści będą mogli poruszać się przy prawej krawędzi jezdni.

Granice strefy tempo 30 w Tczewie / źródło: facebook (Mirosław Pobłocki)

Granice strefy tempo 30 w Tczewie / źródło: facebook (Mirosław Pobłocki)

Podobne rozwiązania wprowadził szereg miast europejskich. Dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego w jezdniach ulic jednokierunkowych jest standardową organizacją ruchu w terenie zabudowanym w Holandii, Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Kontrapasy szczególnie popularne są we Francji i Belgii, gdzie udowodniono zmniejszenie ryzyka wypadków na takich ulicach.

Pierwszy polski kontrapas rowerowy powstał w Poznaniu już w 1993 roku, jednak na następne przyszło czekać do 2001 roku. W przeciągu ostatnich lat rozwiązanie coraz chętniej przyjmowane jest przez polskie samorządy. Tczew dołączy do innych miast w województwie pomorskim, w których takie rozwiązania funkcjonują: m.in. Gdyni, Gdańska czy Słupska. Ułatwieniem dla wprowadzania zmian w polskich miastach jest wprowadzona wiosną nowelizacja rozporządzenia o znakach drogowych.

autor: Kamil Suchożebski

Warszawa; autor: Kamil Suchożebski