AKTUALNOŚCI

Rocznica uruchomienia jedynego polskiego systemu metra

Dokładnie 23 lata temu, 7 kwietnia 1995, otwarto pierwszą linię warszawskiego metra. Trzywagonowe składy rosyjskiej produkcji kursować zaczęły wtedy od stacji Kabaty do stacji Politechnika.

fot. Roman Eugeniusz | WIkimedia Commons | lic.CC BY-SA 3.0

Za początek budowy obecnego systemu metra w Warszawie uznać można rok 1983. W lutym tego roku rozpoczęła działalność Generalna Dyrekcja Budowy Metra, a w połowie kwietnia nastąpiło wbicie pierwszego, stalowego pala ścianki berlińskiej. Budowa w okresie transformacji ustrojowej spowodowała wydłużenie prac aż do dwunastu lat, by finalnie w 1995 roku oddać do użytku trasę kolei podziemnej, przebiegającej głównie pod dzisiejszymi aleją KEN, Rolną i Niepodległości. W dniu 7 kwietnia 1995 podczas uroczystego otwarcia pociągi Metrowagonmasz 81 ruszyły ze stacji metra Wilanowska jednocześnie w kierunku Kabat oraz Politechniki.

Pociągi nie docierały wtedy jeszcze do stacji Centrum. Została ona otwarta trzy lata później, 26 maja 1998 roku. Kolejne stacje w Śródmieściu: Świętokrzyska (dziś: stacja przesiadkowa z II linią metra) oraz Ratusz-Arsenał oddane zostały do użytku kolejne trzy lata później. Ukończenie budowy I linii metra do dopiero rok 2008, kiedy to pociągi rozpoczęły kursowanie na pełnej trasie między stacjami Kabaty oraz Młociny. Uruchomienie centralnego odcinka drugiej linii, łączącego Wolę i Pragę przez Śródmieście to rok 2015. Dziś w stolicy budowane są kolejne stacje drugiej linii na Woli oraz Targówku, zaś cała linia ma zostać uruchomiona już w 2022 roku.

Kraków drugim systemem? Podziemna kolej w Łodzi:

Choć najbardziej zaawansowane plany rozwoju metra ma stolica, to najbliższe plany rozwoju podziemnej nie dotyczą tylko tego miasta. Przed nami inwestycje takie, jak budowa odcinka łączącego stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska, pod centrum miasta. Budowa podziemnych przystanków w ciągu tej linii otworzy możliwości rozwoju miejskiego i metropolitalnego transportu szynowego. Samą linię metra planuje za to Kraków: jest to skutek przeprowadzonego referendum. Po czterech latach od referendum miasto zamierza ogłosić przetarg na wykonanie studium, z którego dowiemy się o jego możliwym przebiegu. Prawdopodobnie połączy ona Nową Hutę i Bronowice z częściowym przebiegiem podziemnym w centralnej części miasta.