AKTUALNOŚCI

Przemiana Starego Portu w Marsylii

Marsylczycy mają powód do zadowolenia. W ostatnich latach zyskali urokliwą przestrzeń publiczną i ułatwiony dostęp do morza. A wszystko dzięki podjętym działaniom na rzecz rewitalizacji Starego Portu w Marsylii.

Marsylia to drugie, po Paryżu, największe i najbardziej zaludnione miasto Francji. Obszar o powierzchni 240 km2 mieści w swych granicach ponad 850 tys. mieszkańców. Marsylia to stolica Prowansji – regionu położonego w południowej części kraju, bezpośrednio sąsiadującego z Morzem Śródziemnym. Jest to również ważny ośrodek gospodarczy tego regionu. Charakter miasta jest silnie związany z morzem. W Marsylii znajduje się wiele portów, a jednym z nich jest Vieux-Port (Stary Port). Obszar Starego Portu jest niezwykle ciekawym wnętrzem, otoczonym fortami św. Mikołaja oraz św. Jana, a także zwartą zabudową. Co więcej z terenów portowych rozpościera się widok na wybudowaną na 162-metrowym wzgórzu Bazylikę Notre Dame de la Garde (zdjęcie poniżej) pełniącą w przeszłości funkcję nawigującą dla przypływających statków. Pomimo niewątpliwej atrakcyjności teren ten nie mógł w pełni wykorzystać swojego potencjału.  W 2009 roku, w wyniku głosowania Rady Unii Europejskiej, Marsylia wspólnie ze słowackimi Koszycami została Europejską Stolicą Kultury na rok 2013. Wyróżnienie to najwidoczniej dało motywację do działania władzom, którzy współpracując z developerami oraz architektami postanowili zmienić obecny stan zagospodarowania Starego Portu.

Vieux-Port oraz Bazylika Notre-Dame, źródło:  http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/Vieux-Port_de_Marseille.jpg

Głównym problemem był utrudniony dostęp do morza dla przechodniów. Ruch pieszy był znacznie ograniczony wskutek istniejących dookoła portu arterii komunikacyjnych. Ruchliwe drogi uniemożliwiały swobodne poruszanie się po terenie portu. Obszar Starego Portu – miejsce wypełnione po brzegi jachtami, otoczone ciekawą architekturą, o niezwykle bogatej historii nie mogło funkcjonować jak prawdziwa przestrzeń publiczna.

Vieux-Port, źródło:  http://upload.wikimedia.org

W 2011 roku powstał projekt koncepcji nowego zagospodarowania tego terenu, znacznie przyjaźniejszy ludziom. Wizja autorstwa Michel Desvigne Paysagiste MDP, Foster + Partners, Tangram, INGEROP, AIK dotyczyła obszaru o powierzchni 12 000 mkw. Koszt inwestycji wyniósł 45 mln euro, zaś prace rozpoczęte w 2012 roku zostały ukończone rok później. Co się udało zrobić?

Po pierwsze przeorganizowane zostały arterie komunikacyjne. Główny ciąg komunikacyjny – Rue des Belges w 60% został przeznaczony dla ruchu pieszego. Można więc pokusić się o stwierdzenie, iż jest to teraz bardziej deptak, aniżeli droga. Uwolnione zostały nadmorskie wybrzeża dla celów publicznych. Mieszkańcy i turyści mogą teraz swobodnie poruszać się po porcie. Znacznie zmienione zostały proporcje pomiędzy przestrzeniami przeznaczonymi dla ruchu samochodowego i pieszego. Ponadto w północnej częsci portu usytuowano wielką wiatę chroniąca przed słońcem. Wielki Ombriere, bo tak została ona nazwana, to budowla o powierzchni 1000 mkw i świetnie nadaje się jako miejsce działalności artystycznej. Metamorfoza Vieux Port spotkała się z szeroką akceptacją w świecie urbanistów, czego dowodem jest nagroda uzyskana w konkursie European Prize for Urban Public Space 2014, w którym rewitalizacja Starego Portu w Marsylii zajęła I miejsce (ex-aequo z hiszpańskim Elche).  Warto nadmienić, iż do roku 2020 planowane jest utworzenie parków otaczających port.

Vieux-Port, źródło: http://www.theprovenceherald.com/societe-nautique-de-marseille-president-bernard-amiel-takes-stock/

Marsylia zyskała piękną przestrzeń publiczną. Podjęte działania pozwoliły na rozwój usług, zwiększenie zysków miasta z turystyki, podniesienie atrakcyjności miasta, a także poziomu zadowolenia samych mieszkańców. Marsylia to wspaniały przykład na to, że warto dbać o miejsca, które posiadają bogatą historię. W celu obejrzenia zdjęć z robót budowlanych, projektu zagospodarowania terenu, wizualizacji, schematów oraz rzutów serdecznie zapraszam do odwiedzenia tej strony.