AKTUALNOŚCI

Pieszy bez pierwszeństwa na przejściu

Od 1 stycznia 2017 roku mogą wejść w życie uchwalone dzisiaj przepisy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z nimi w większości przypadków pojazdy będą musiały ustępować pierwszeństwa pieszym na przejściu jak i przed nim.


Aktualizacja (08.10.2015)

Sejmowa Komisja Infrastruktury poparła wniosek Senatu o odrzucenie przepisów o pierwszeństwie pieszych przed przejściem.

Aktualizacja (01.10.2015 16:20) (ww, ks)

Senatorowie odrzucili projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym, który przygotowali posłowie. Wynikiem 37 do 38, przy dwóch głosach wstrzymujących się – odrzucili nowelizację. Teraz projekt wróci do Sejmu, zajmą się nim już posłowie VIII kadencji. Aby przeprowadzić nowelizację Kodeksu drogowego posłowie muszą odrzucić stanowisko Senatu bezwzględną większością głosów.


Sejm DeregulacjaNa dzisiejszym, jednym z ostatnich posiedzeń Sejmu posłowie przyjęli projekt posłanki Beaty Bublewicz (PO) zmieniający Prawo o ruchu drogowym. Przed ustawą zatem jeszcze droga przez Senat (do końca kadencji Parlamentu jeszcze około miesiąca) oraz Prezydenta, więc nie wiadomo czy parlamentarzyści zdążą przeprowadzić zmiany.

Za ustawą głosowało 215 posłów, przeciw – 180, wstrzymało się 32 na 427 głosujących.

Nadchodzące zmiany

Dotychczas ustawa stanowi, że pieszy oczekujący na możliwość wejścia na przejście lub przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność. Ponadto pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych – stanie już nogą na zebrze – ma pierwszeństwo przed pojazdem. Zgodnie z nowelizacją to pieszy oczekujący na przejście będzie miał pierwszeństwo przed pojazdem. Wyjątkiem pozostaje tramwaj, który zachowa uprzywilejowane.

Projekt zatem nakłada na kierowców obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, który nie tylko znajduje się na przejściu, ale i oczekuje na możliwość wejścia na nie. Jedną z kontrowersji jest zmuszenie w przepisach pieszych do zatrzymania się przed przejściem, co może być mylące dla kierowców.

Nowela wprowadza również definicję ustąpienia pierwszeństwa. I tak „Będzie to powstrzymanie się od ruchu, jeżeli mógłby on zmusić pieszego do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku lub – co będzie nowością – zmusić pieszych do powstrzymania od wejścia na przejście”.

Burza w komisji infrastruktury

Ta mała, ale jakże znacząca zmiana wywołała dużo zamieszania w sejmowej komisji infrastruktury. Projekt trafił na biuro marszałka Sejmu 1,5 roku temu. Sprawozdanie komisji infrastruktury przyjęte w lipcu, zawierało wniosek o odrzucenie projektu ustawy. Ostatecznie nie uzyskał on większości głosów członków komisji – w głosowaniu padł remis – 13 do 13. Wobec tego przewodniczący komisji infrastruktury Stanisław Żmijan (PO) złożył wniosek o przystąpienie do pracy nad projektem ustawy, a wniosek przeciwny zgłosił Jerzy Polaczek (PiS).

Komisja znalazła się w impasie po wycofaniu wspomnianego wniosku. Kontrwniosek stracił przedmiotowość, a zgodnie z regulaminem Sejmu – w sprawozdaniu musi znaleźć się wniosek o przyjęcie projektu albo jego odrzucenie. Ostatecznie zdecydowało ponownie głosowanie nad wnioskiem o przystąpienie do pracy nad projektem i zbyt późne zgłoszenie sprzeciwu przez PiS. W proteście posłowie tej partii opuścili salę posiedzeń. Sprawozdanie przyjęto bez sprzeciwu, nie było głosowania.

Wprowadzane zmiany przybliżają Polskę do europejskich standardów. Zdecydowana większość krajów UE stawia na ochronę pieszego już w momencie, gdy zbliży się on do przejścia dla pieszych i sygnalizuje zamiar przekroczenia jezdni. Tak jest m.in. w Szwajcarii, Norwegii, Niemczech, Holandii, Danii, Czechach, Bułgarii, Belgii i Austrii.

Nowe przepisy mają wejść dopiero w 2017 roku po planowanej, głośnej kampanii społecznej edukującej kierowców.