Nowa Warszawa Zachodnia
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się do kompleksowej przebudowy stacji Warszawa Zachodnia. Będzie bardziej funkcjonalna, pozbawiona barier architektonicznych, przygotowana do lepszej obsługi pasażerów. Koncepcję nowej Zachodniej warszawiacy poznają niebawem.
Wizualizacje (marzec 2017):
Widok dzienny oraz nocny nowych peronów na stacji Warszawa Zachodnia. Na zmodernizowanych peronach pojawią się schody…
Posted by PKP Polskie Linie Kolejowe SA on Tuesday, March 7, 2017
Modernizacja stacji ruszy w 2019 roku. Nowa Zachodnia będzie zintegrowanym węzłem przesiadkowym łączącym stację kolejową, przystanki tramwajowe, dworzec autobusów dalekobieżnych, zespoły miejskich przystanków autobusowych, postoje taxi i parkingi dla samochodów osobowych i rowerów.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z partnerami szczegółowo przygotowują przebudowę stacji Warszawa Zachodnia. Dzisiaj dysponujemy „Koncepcją architektoniczno-funkcjonalną infrastruktury pasażerskiej na stacji Warszawa Zachodnia”. W najbliższym czasie wybierzemy wykonawcę dokumentacji projektowej. Warszawa Zachodnia będzie multimodalnym węzłem komunikacyjnym. Pasażer będzie miał możliwość wygodnego i sprawnego łączenia kolei z komunikacją miejską.
– mówi Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Przebudowane zostaną istniejące perony, wybudowany zostanie jeden nowy. Dla pasażerów przewidziano przemyślane rozwiązania architektoniczne – halę peronową, świetliki w peronach, doświetlające przejście podziemne, intuicyjne oznakowanie i funkcjonalne oświetlenie. Obiekt będzie w pełni dostępny dla osób niepełnosprawnych. W drodze na perony pomogą przestronne windy, do których łatwo będzie wejść z rowerem czy wózkiem. Całkowicie zmieni się przejście podziemne. Będzie wyższe i szersze oraz zostanie połączone z przestrzenią dla pasażerów, m.in. przestrzenią poczekalni i kas biletowych – ukształtowaną z myślą o wygodzie pasażerów.
Koncepcja została wykonana w oparciu o szczegółowe badania i analizy ruchu, m.in. wykorzystano innowacyjne mikrosymulacje ruchu pieszego. Modernizacja zapewni większe możliwości sprawnego prowadzenia ruchu. To przygotowanie do rosnących potrzeb pasażerów w aglomeracji. Nowa Zachodnia będzie budowana w latach 2019–2021. Pełną funkcjonalność uzyska po ukończeniu modernizacji linii średnicowej, na której roboty planowane są do przeprowadzenia w latach 2020–2024.
Warszawa Zachodnia jest stacją o największym ruchu pociągów pasażerskich w kraju. W dniu roboczym korzysta z niej około 60 tysięcy osób. Za 13 lat, czyli w 2030 roku liczba ta ma się podwoić. PLK odpowiednio przygotowują infrastrukturę.
Koncepcję modernizacji poznają pasażerowie i mieszkańcy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują jeszcze w pierwszym kwartale br. cykl spotkań informacyjnych.
Przypomnijmy, że Warszawa Zachodnia w końcu 2015 roku przeszła już pierwsze prace modernizacyjne. Wybudowana została nowa, podziemna hala dworcowa o powierzchni 1300 metrów kwadratowych, obok której powstaje kompleks biurowy West Station. Planowana data ukończenia tej inwestycji to trzeci kwartał 2017 roku.
Ambitne plany PKP przywodzą na myśl realizowane w ostatnich latach modernizacje europejskich dworców, wśród których można wymienić wiedeński Hauptbahnhof, największy dworzec kolejowy Holandii – Utrecht Centraal, czy niemiecki Berlin Hauptbahnhof.