Niezbędnik Urbanisty: GoogleMaps Engine
Po dłuższej przerwie powracamy z serią Niezbędnika Urbanisty przedstawiając tym razem program świetnie nadający się do tworzenia schematów, czyli GoogleMaps Engine.
GoogleMaps Engine jest darmowym programem umożliwiającym tworzenie obiektów, bazując na dobrze wszystkim znanych – Google Maps. Użytkownik do wyboru ma utworzenie: punktów, linii, polilinii oraz poligonów. W GoogleMaps Engine, podobnie jak w programach typu CAD oraz GIS, pracuje się na warstwach. Dużym atutem aplikacji jest automatyczne zliczanie parametrów obiektów takich jak: obwód oraz powierzchnia (w przypadku tworzenia poligonu).
GoogleMaps Engine to program działający w chmurze, co znacznie podnosi wygodę użytkowania. Przy tworzeniu opracowań/schematów użytkownik może skorzystać z 9 typów podkładów, w tym m.in.: satelita, mapa z pokryciem terenu, polityczna, hydrograficzna. Warto nadmienić, iż przy projektowaniu obiektów liniowych użytkownik ma możliwość dopasowania linii do jednej z czterech opcji: zwykłe linie niepowiązane ze środkami transportu, drogi, chodniki, lub ścieżki rowerowe, co może okazać się niezwykle przydatne przy sporządzaniu schematów komunikacyjnych. Tworząc obiekty można dodawać atrybuty, a następnie etykietować wg nich. Przykładowe opracowanie wykonane w tej aplikacji (atrybutem jest klasa drogi oraz dzielnice, etykietowanie wg klas dróg):
Minusem aplikacji jest brak skali oraz mimo wszystko, nie tak precyzyjne projektowanie jak w programach typu CAD oraz brak analiz przestrzennych jak w programach typu GIS.
Nie bacząc na minusy, warto jednak rozważyć zapoznanie się z tym programem. Wersja podstawowa jest przeznaczona do użytku niekomercyjnego. Osoby zainteresowane działalnością zarobkową związaną z GoogleMapsEngine są zmuszone do zakupienia licencji, wraz z którą dostają szerszy pakiet możliwości:
Narzędzie jest dostępne pod adresem: https://mapsengine.google.com/map/