AKTUALNOŚCI

Niezbędnik Urbanisty: GoogleMaps Engine

Po dłuższej przerwie powracamy z serią Niezbędnika Urbanisty przedstawiając tym razem program świetnie nadający się do tworzenia schematów, czyli GoogleMaps Engine.

GoogleMapsEngine, źródło: https://mapsengine.google.com/map/GoogleMaps Engine jest darmowym programem umożliwiającym tworzenie obiektów, bazując na dobrze wszystkim znanych – Google Maps. Użytkownik do wyboru ma utworzenie: punktów, linii, polilinii oraz poligonów. W GoogleMaps Engine, podobnie jak w programach typu CAD oraz GIS, pracuje się na warstwach. Dużym atutem aplikacji jest automatyczne zliczanie parametrów obiektów takich jak: obwód oraz powierzchnia (w przypadku tworzenia poligonu).

GoogleMaps Engine to program działający w chmurze, co znacznie podnosi wygodę użytkowania. Przy tworzeniu opracowań/schematów użytkownik może skorzystać z 9 typów podkładów, w tym m.in.: satelita, mapa z pokryciem terenu, polityczna, hydrograficzna. Warto nadmienić, iż przy projektowaniu obiektów liniowych użytkownik ma możliwość dopasowania linii do jednej z czterech opcji: zwykłe linie niepowiązane ze środkami transportu, drogi, chodniki, lub ścieżki rowerowe, co może okazać się niezwykle przydatne przy sporządzaniu schematów komunikacyjnych. Tworząc obiekty można dodawać atrybuty, a następnie etykietować wg nich. Przykładowe opracowanie wykonane w tej aplikacji (atrybutem jest klasa drogi oraz dzielnice, etykietowanie wg klas dróg):

Minusem aplikacji jest brak skali oraz mimo wszystko, nie tak precyzyjne projektowanie jak w programach typu CAD oraz brak analiz przestrzennych jak w programach typu GIS.

Nie bacząc na minusy, warto jednak rozważyć zapoznanie się z tym programem. Wersja podstawowa jest przeznaczona do użytku niekomercyjnego. Osoby zainteresowane działalnością zarobkową związaną z GoogleMapsEngine są zmuszone do zakupienia licencji, wraz z którą dostają szerszy pakiet możliwości:

GoogleMaps Engine Pro

Narzędzie jest dostępne pod adresem: https://mapsengine.google.com/map/

  • Furejka

    Czy można stworzone w tym programie warstwy eksportować do programu ArcGIS lub AutoCAD?

  • Tomek Gnich

    Warstwy mogą zostać wyeksportowane jako plik KML. Wg Pomocy ArcGIS’a 10.1 istnieje narzędzie KML To Layer (Conversion), znajdujące się w conversion toolbox, które zamienia nasz plik KML na warstwę z zachowaną symbologią. Jeśli chodzi o AutoCAD’a, to komenda „geo” pozwala na zaimportowanie pliku KML.